Innstramming for studentene ved USN

Studentenes organisasjoner, Studentsamskipnaden (SSN) og Universitetet i Sørøst-Norge går sammen om å oppfordre studentene til å begrense alkoholinntaket, og tillater ikke spontane fester på campus og i studentboligene.
Studentene oppfordres til å begrense alkoholinntaket, og det er ikke tillat med spontane fester på campus og i studentboligene. Det ble bestemt av USN, SSN og studentorganisasjonene i dag. Bildet er fra en tidligere studiestart ved USN.

Arrangementer i fadderuka er avlyst ved to av campusene til Universitetet i Sørøst-Norge, og nå får alle studentene beskjed om å droppe festen.

Fadderstyrene i Vestfold og Drammen besluttet i dag å avlyse sine arrangementer. På de øvrige campusene går arrangementene som planlagt, men studentene oppfordres nå til å droppe de private festene.

Forbudet gjelder på alle campus og på hele campusområdet, både i studentboligene, på felleskjøkken og utendørs.

- Det har vært flott å se at studentene er tilbake på campus. Under de offisielle arrangementene i fadderuka i regi av studentene, overholdes smittevernbestemmelsene. Vi har erfart at arrangørene har hatt god kontroll. Men av og til utenfor rammen av arrangementene, samles studentene i for store grupper, og glemmer å holde avstand. I den situasjonen vi er i akkurat nå med økt smittespredning, har vi derfor besluttet å ikke tillate private fester på våre campuser. Dette er bestemt av Studentdemokratiet, Universitetet og Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge i fellesskap, sier rektor Petter Aasen.

Det vil bli økt tilsyn på campus og i studentboligene på kveldstid, og grupper på over 20 personer vil bli bedt om å bryte opp. Studentene i Sørøst har imidlertid fortsatt mulighet for å være sammen og bli kjent; det er tillatt med samlinger på inntil 20 personer som holder en meters avstand.

Ønsker et studieår med tilstedeværelse

Beslutningene om å avlyse fadderarrangementer og ikke tillate fester kommer for å beskytte faddere og studenter.

- Svært mange studenter har vært veldig flinke til å passe på og holde avstand, men dessverre har det vært for mange tilfeller hvor smittevern ikke har blitt tatt på alvor. Vi ønsker en sikker og trygg studiestart, men mest av alt ønsker vi oss et studieår med muligheter for tilstedeværelse. For å sikre det, er vi helt avhengige av at alle passer på nå i starten, og vi ser dessverre at strenge tiltak er nødvendig nå, sier studentleder Karoline Lie.

Hun understreker at arbeidet for å skape et godt og inkluderende studiemiljø fortsetter.

-  Vi skal nå se fremover og jobbe for å skape arrangementer og arenaer der vi sikrer at studentene fortsatt skal kunne bli kjent med hverandre innenfor trygge rammer, avslutter studentlederen.