IT-samarbeid med ringeriksbedrifter

Representanter fra næringslivet, ansatte og studenter fra HSN prater sammen
Representanter fra næringslivet, ansatte og studenter fra HSN er fornøyde med det tette samarbeidet mellom høyskolen og næringslivet på Ringerike.

HSN har innledet et samarbeid med flere IT-virksomheter på Ringerike. Dette kommer ikke minst studentene til gode.

Tekst og foto: Solveig Stormo Johansen

– Dette samarbeidet var ikke vanskelig å få til: Alle var umiddelbart positive. Med input fra næringslivet ikke bare tror vi, men vet vi at vi gjør ting riktig i forhold til IT-utdanningen, forteller programkoordinator for Bachelor i IT og informasjonssystemer, Karen Stendal.

Pris til beste bacheloroppgave

Et av samarbeidsområdene blir en årlig kåring og prisutdeling til beste bacheloroppgave i IT og informasjonssystemer. En avtale om dette ble signert tirsdag, av representanter fra samtlige samarbeidsvirksomheter: Kartverket, Office Center, Dokumentpartner og Ringerike kommune.

Campuskontakt ved campus Ringerike, Steinar Aasnæss, er fornøyd med at en avtale om prisutdeling til IT-studentene nå er på plass. Han er også glad for samarbeidet med næringslivet i regionen.

– Vi har en programkomité med representanter fra næringslivet og HSN som holder temamøter om hva det undervises i. Slik kan næringslivet melde tilbake om hva de trenger av kompetanse. Høyskolen bidrar også med kompetanseheving hos bedriftene i form av gjesteforelesninger og kurs. En slik styrket samhandling mellom høyskolen og næringslivet er viktig for HSN, sier Aasnæss.

Bygger nettverk på Ringerike

IT-sjef i Dokumentpartner, Olav Gulbrandsen, sier det er viktig å bygge nettverk på Ringerike:

– Det er viktig med nettverk for å løfte IT-miljøet og IT-kompetansen i regionen. Vi ønsker å bli kjent med fremtidige ressurser fra HSN i tillegg til å holde oss oppdaterte. Vi har alle en felles nytte av høyskolen. Bacheloroppgavene er også en spennende måte å bli kjent med studentene på, sier Gulbrandsen.

– IT-miljøet på Ringerike er stort, og IT er bærestolpen i alle virksomheter i fremtiden. Dere har en spennende fremtid foran dere, sier kartverkssjef Anne Cathrine Frøstrup til henvendt til studentene.

Helpdesk-applikasjon for kommunen

Som sitt avsluttende bachelorprosjekt har Martin Brenden, Bjørnar Heggset Nes, Kim Rørvik, Martin Laupet, Mads Ekeberg og Rémi Næss jobbet sammen om en helpdesk-applikasjon for Ringerike kommune. Tirsdag presenterte de oppgaven sin for veileder, sensor og oppdragsgiver, og gikk ut av rommet til applaus og toppkarakter.

– Dette har vært vårt første oppdrag for en reell arbeidsgiver, og det har vært veldig lærerikt, sier studentene.

– Vi har erfart at det er spesielt viktig med god dialog med kunden. Vi møttes jevnlig, så vi kunne vise progresjonen i arbeidet, og kommunen kunne komme med innspill. Det var veldig nyttig.

For studenter som begynner på sin bacheloroppgave neste skoleår har gruppen noen gode råd:

• Begynn tidlig. Ha god kommunikasjon innad i gruppen og med oppdragsgiver.
  • Forarbeidet og hvilken arbeidsmetodikk du benytter er også viktig for en god prosess.

IT-studentene Martin Brenden, Martin Laupet, Mads Ekeberg, Rémi Næss, Bjørnar Heggset Nes og Kim Rørvik er lettet over å være ferdig med prestenasjon av bachelorprosjektet sitt. Nå venter sommerferie.IT-studentene Martin Brenden, Martin Laupet, Mads Ekeberg, Rémi Næss, Bjørnar Heggset Nes og Kim Rønvik er lettet over å være ferdig med prestenasjon av bachelorprosjektet sitt.

Oppdragsgiver Torkjell Dahl, IT-sjef i Ringerike kommune, har bare lovord å si om studentene.

– Det har vært fint å bli kjent med studentene og deres kompetanse. Studentene har gjort en god jobb. Det har vært mye justeringer og tilpasninger underveis, og det tror jeg både vi og studentene har lært mye av, sier han.

– Det er givende å være oppdragsgiver. Oppgaven gir nytte både for oss og for studentene. Studentene lærer gjennom å prøve seg i et reelt oppdrag, og vi får en løsning som vi kan ta i bruk videre. Studentgruppen har laget et nyttig, tidsbesparende system for de ansatte i kommunen, og jeg vet at mange kunne vært interessert i denne typen produkt.

Hard jobbing gir gode oppgaver

Berglind Gunnarsdottir, May-Lene Gjerde, Matilde Hoff og Pernille A. Trolsrud har jobbet sammen om en nettside og iOS applikasjon for Knut Olav Sundland AS.

– Vi har lært mye om prosjektarbeid og prosjektstyring, forteller de.

Det har vært et travelt år for jentene, og de har møtt på utfordringer underveis i prosjektet. Men hardt arbeid lønner seg, og i andre enden ventet beste karakter (A) og velfortjent sommerferie.

Hard jobbing endte i godt resultat på bacheloroppgaven for Berglind Gunnarsdottir, May-Lene Gjerde, Matilde Hoff og Pernille A. Trolsrud.Hard jobbing endte i godt resultat på bacheloroppgaven for Berglind Gunnarsdottir, May-Lene Gjerde, Matilde Hoff og Pernille A. Trolsrud.

– Jeg valgte å studere IT fordi jeg alltid har vært interessert i det, og så er det gode arbeidsmuligheter, forteller May-Lene, som sikter seg inn mot en jobb innen programmering.

Programkoordinator Karen Stendal gleder seg over jobben studentene har lagt ned:

– I dag er det kult å være programkoordinator. Jeg er stolt over studentene som har levert de gode oppgavene etter et år med hard jobbing. Det kommer mange gode hoder ut herfra dette semesteret, og det er gøy å se, sier Stendal.

Pris for årets beste oppgaver blir utdelt i august, under studiestarten.

Tre priser deles ut på Ringerike: Beste bacheloroppgave i jus og ledelse, beste bacheloroppgave i IT og informasjonssystemer, og beste masteroppgave i økonomi og ledelse.