Jobber med mikro-nano-master i California

Studenter og veiledere. Foto
Per Kristian og Bikash gjør lab-delen av oppgavene sine hos professor Kirk Shung ved Resource Center for Medical Ultrasonic Transducer Technology. HSN-professor Lars Hoff (nr. 2 f.v.) er studentenes veileder..

Per Kristian og Bikash gjør deler av master-oppgaven i mikro- og nanosystemteknologi hos verdensledende forskningsmiljø i California.

Per Kristian Bolstad og Bikash Chaudhary gjør lab-delen av oppgavene sine hos professor Kirk Shung ved Resource Center for Medical Ultrasonic Transducer Technology.

Her bygger de ultralyd-transdusere for svært høye frekvenser (20 MHz)

De er basert på et design som Per Kristian og Bikash har utviklet ved campus Vestfold.

- Det har vært en unik opplevelse å utveksle til University of Southern California. Selv om det er travelt er det gøy å forske sammen med kloke hoder i en lab i toppklassen. Dagene går stort sett til å jobbe med masteroppgaven. Selvsagt trenger man et lite avbrekk av og til! Da slapper vi av i sola eller farter rundt i Los Angeles på sightseeing og shopping, sier Per Kristian Bolstad til usn.no.

Kan "se" inn i kroppen

- Slike transdusere benyttes i medisinsk diagnose for avbildning av små strukturer, altså der vi ønsker høy oppløsning i bildene, men ikke trenger å se så dypt. Viktige anvendelser er undersøkelse av øyet, huden og brukt på katetre inne i blodårer, for måle å blodstrømmen og undersøke veggene til blodårene, forteller veilederen deres, professor Lars Hoff ved HSNs Institutt for mikrosystemer.

Utdanning næringslivet trenger

Han retter en stor takk til Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU)   som finansierer dette, og gir studentene og Hoff muligheten til å samarbeide med et topp internasjonalt forskningsmiljø i solfylte California.

- Ultralyd-teknologi er viktig for regionen vår. Vi har verdensledende bedrifter i Horten, som utvikler og benytter ultralyd-systemer for forskjellige anvendelser. HSN satser på å utdanne studenter innen ultralydteknologi til nytte for denne industrien, forteller en entusiastisk Lars Hoff.

Ultralydbedrifter i Horten

•    GE Vingmed Ultrasound. Medisinsk diagnose, spesielt avbildning av hjertet og blodstrøm

•    Kongsberg Maritime. Sonar og ekkolodd for avbildning og undersøkelser i havet.

•    Medistim AS. Undersøkelse av blodårer under kirurgi.

•    FFI, Karljohansvern. Deteksjon og kommunikasjon under vann.

Mikro- og nanosystemteknologi på HSN

Visste du at HSN har et av de ledende fagmiljøene i landet innen mikro- og nanosystemteknologi.  Høyskolen er med i Norwegian Centre of Expertice (NCE) Micro- and Nanotechnologyi Horten.

Norge har i dag 14 sterke NCE-klynger med bedrifter som hevder seg innenfor sine felt i det globale markedet.  Dette er den eneste innen feltet Mikro- og nanosystemteknologi.

Klyngen består av nesten 30 forskningsmiljøer og bedrifter i Horten-regionen som utvikler og produserer micro- og nanoteknologi.

Ta mikro- og nanosystem-utdanning på HSN

Bachelor i mikro- og nanosystemteknologi

Master i mikro - og nanosystemteknologi