Kan begge bli «Årets barnehageinspirator»

Jostein Paulgård Østmoen og Marianne Tovsrud Knutsen. tegning
DOBBELTNOMINASJON: Førstelektor Jostein Paulgård Østmoen og universitetslektor Marianne Tovsrud Knutsen er begge blant de fem finalistene som kjemper om tittelen «Årets barnehageinspirator 2021». (Illustrasjon: Trynefaktor.com)

To fra USN er valgt ut som finalister til hederspris fra Private Barnehagers Landsforbund.

Annet hvert år deler Private Barnehagers Landsforbund (PBL) ut prisen «Årets barnehageinspirator» (pbl.no). Det er studentene ved landets barnehagelærerutdanninger som foreslår kandidater. I år kom det inn forslag fra 123 studenter rundt om i landet, og totalt 63 forelesere er foreslått.

Prisen er på 50.000 kroner og går til en foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger «som på en god måte har inspirert og motivert studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage», ifølge pbl.no.

Gi din stemme

I år er det to fra USN blant de fem finalistene som fagjuryen har valgt ut: førstelektor Jostein Paulgård Østmoen og universitetslektor Marianne Tovsrud Knutsen

Les presentasjoner av begge på pbl.no:

Her finner du oversikt over alle fem kandidater og kan avgi din stemme (pbl.no)

Forrige gang prisen ble delt ut var i 2019, og da var det til førsteamanuensis Anna Rigmor Moxnes fra USN (pbl.no).

– Fantastisk respons fra studentene

– Dobbeltnominasjonen til «Årets barnehageinspirator» er en fantastisk respons å få fra studentene. Det forteller noe om hvordan Marianne og Jostein møter studentene sine, og nettopp hvordan de inspirerer og får dem til å føle seg betydningsfulle i barnehagelærerutdanningen, sier visedekan for barnehagelærerutdanningen, Kristin Danielsen Wolf. Hun ønsker begge lykke til på vegne av programledelsen for barnehagelærerutdanning ved USN.

Én av studentene som nominerte Jostein skriver blant annet: «Jeg skulle ta barnehagelærerstudiet i kun ett år, men han gjorde studiet så mye mer interessant gjennom måten han underviste det på, at jeg bestemte meg for heller å ta bachelor.»

– Det var selvfølgelig utrolig hyggelig å bli nominert, særlig fordi det er studentene som står bak. Det forteller meg at de verdsetter min måte å være pedagog på, og det blir en bekreftelse på at jeg treffer et eller annet hos dem når jeg underviser, sier Jostein.

– Hvorfor tror du at du ble nominert?
– Jeg tror det kan handle om at jeg alltid har vært begeistra for faget, og det er viktig for meg at det jeg gløder for og snakker om også kan gjenspeiles i væremåten min. Det vil si at når jeg for eksempel snakker om anerkjennelse, likeverd og det å ta barn skikkelig på alvor – noe som er sentrale temaer i barnehagepedagogikken – så håper jeg at studentene opplever meg som en god representant for disse verdiene, sier Jostein.

Målløs og rørt

Én av studentene som nominerte Marianne skriver blant annet: «Måten hun la opp undervisningen på, ved å både ha fysisk aktivitet, teoretisk undervisning samt praktiske øvelser med instrumenter, gjorde at undervisningsdagene med Marianne var en fryd.»

– Dette er utrolig stas. Jeg ble rett og slett målløs og ganske rørt da jeg fikk beskjeden. At det kommer fra studentene sjøl betyr ekstra mye. Det er jo en bekreftelse på at jeg gjør noe riktig i måten jeg underviser på, og jeg tenker også at det kan bidra til å løfte fram musikkfaget.

– Hvorfor tror du at du ble nominert?
– Jeg trives svært godt med å jobbe med mennesker, så det er viktig for meg å skape gode relasjoner til studentene mine. Og jeg brenner for faget, naturligvis, basert på mange års erfaring som musiker og pedagog. Det er viktig at studentene forstår hvorfor vi gjør det vi gjør og kan reflektere og argumentere faglig selv. Derfor jobber jeg mest mulig praktisk med aktuelle sanger, rytme og bevegelse, gruppeoppgaver med improvisasjon og komposisjon. Jeg forsøker også å legge opp til så helhetlige økter som mulig, ved å koble forelesninger med faglitteratur og relevant forskning til det praktiske arbeidet der og da, forteller Marianne.

Om prisen «Årets barnehageinspirator»

• deles ut annet hvert år til en foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger som på en god måte har inspirert og motivert studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage
  • Private Barnehagers Landsforbund (PBL) står bak prisen, som er på 50.000 kroner
  • kandidatene blir nominert av barnehagelærerstudenter