Kongsbergstudent vant «fremtidskonkurranse»

Jurate Schønning presenterer sitt løsningsforslag foran forsamlingen i Oksen kinosal i Kongsberg
Presentasjon: Jurate Schønning var blant dem som presenterte sin løsning under Applied Autonomy Summit 2017 i kinosalen Oksen i Kongsberg. Foto: Stian Kristoffer Sande

Kongsbergstudenten Jurate Schønnings konsept om en autonom skogsmaskin gikk til topps under Applied Autonomy Summit 2017.

- Min autonome løsning er en skogsmaskin, som samler og leverer trær etter hogst på en tryggere, mer effektiv og økonomisk måte enn måten det gjøres på i dag, sier Jurate Schønning, masterstudent i Systems Engineering med industriell økonomi ved Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN).

I konkurranse med syv andre forslag, vant Schønning studentkonkurransen som ble avholdt i forbindelse med autonomkonferansen «Applied Autonomy Summit 2017». Konferansen fant sted fredag 10. november på campus Kongsberg, og masterstudenten høstet stor applaus fra salen og mottok en premie på 4000 kroner fra Applied Autonomy AS, overlevert av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

- Jeg synes det er veldig hyggelig og gøy å høre at folk har tro på løsningen. Det gjør meg litt stolt, sier Schønning.

Konkurransen var åpen for både HSN-studenter og studenter ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

Olav Madland, administrerende direktør i Applied Autonomy AS og samferdselminister Ketil Solvik-Olsen gratulerte Jurate Schønning for seieren i studentkonkurransen.

Hører gjerne fra bedrifter

Schønnings fikk skryt av konkurransens jury for å ha presentert en vel gjennomtenkt løsning, særlig rundt forklaringen om hvordan VR-teknologi kan bistå i situasjoner der maskiner kommer til kort. Løsningsforslaget ble også premiert for å ha gitt en god forklaring på hvordan den autonome skogsmaskinen kan jobbe optimalt samtidig som den ivaretar naturen.

Schønning sier premieringen har gitt henne lyst og motivasjon til å jobbe videre med prototypen sin.

- Jeg hører gjerne fra bedrifter som ønsker å videreutvikle konseptet. Ideen er absolutt realiserbar i dag, for prototypen baserer seg på bruk av eksisterende sensorer som brukes i dagens robotløsninger.

Kvier seg for å investere

Den ferske konkurransevinneren er overbevist om at vi fremover både vil se en sterk vekst i andelen og bruken av autonome løsninger. Det mener hun er utelukkende positivt.

- Den største fordelen med autonome løsninger er at de bidrar til en økonomisk og miljømessig bærekraftig utvikling. Grunnen til at vi ikke har flere løsninger ute allerede, kommer nok av mangel på investeringsvillige selskaper.

Bransjefolk og studenter sammen utenfor kinosalen Oksen for lunsj, kaffer og presentasjoner av studentarbeider.

Schønning tror investeringsvegringen skyldes en konservativ holdning til autonome løsninger.

- Jeg tror mange fortsatt frykter at arbeidsplasser vil forsvinne hvis stadig flere maskiner, kjøretøy og lignende blir selvstyrt. Jeg tror, som dem, at den nye teknologien vil erstatte mange arbeidsplasser, men jeg tror samtidig teknologien også vil skape nye jobber.

Annonserte 100-millionerskonkurranse

Annonseringen av studentkonkurransevinneren var for øvrig ikke den eneste offentliggjøringen som vakte begeistring i Oksen kinosal fredag. Solvik-Olsen presenterte også for forsamlingen regjerningens nye konkurranse, kalt «Smartere transport i Norge». Konkurransen har en premiepott på 100 millioner kroner, som går til én, to eller tre ulike vinnere.

En autonom maskin blir vist frem for tilskuere på Kirketorget i Kongsberg under Applied Autonomy Summit.

Solvik-Olsen forklarte at regjeringen ønsker forslag til grønne mobilitetstjenester som gir enklere reisehverdag og effektive løsninger for transport. Konkurransen er åpen for landets fylkeskommuner og Oslo kommune, men studenter som har konkrete forslag trenger ifølge Olav Madland, administrerende direktør i Applied Autonomy, ikke deppe av den grunn.

- Vi i Applied Autonomy kommer til å jobbe sammen med Buskerud fylkeskommune om gode løsninger til denne konkurransen. Studenter som føler de sitter på gode ideer oppfordrer vi til å ta kontakt med oss via epost. Så vil vi organisere en egen form for utvelgelse, der vi baserer oss på departementets kriterier i konkurransen og velger ut de konseptene vi har størst tro. For vi kommer til å gå for å vinne en premie i denne konkurransen, sier Madland.

Applied Autonomy Summit 2017:

• Konferansen arrangeres av HSN i samarbeid med Semcon Devotek og Applied Autonomy AS, og skal bli et årlig treffsted for alle som er opptatt av, og jobber med autonom teknologi.
  • I alt 13 ulike foredragsholdere deltok under konferansen. De representerte henholdsvis Statens vegvesen, Kongsberg kommune, Ruter, Saga Robotics, HSN, Universitetet i Twente, Semcon AB, Semcon Devotek, Kongsberg Maritime, Dataväxt, RISE og Multiconsolt.
  • I tillegg til "Prototype optimal skogsavvirkning", ble også studentforslagene "Wrightsolutions - fremtiden flyr over oss" og "Autonom flyplass" presentert. De to sistnevnte gruppene ble premiert med 3000 kroner hver.