Innhold
- Informasjon til ansatte og studenter:
- Håper på fremmøte, men planlegger for digital studiestart
- Fortsatt digital undervisning etter påske
- Bestille bøker fra Universitetsbiblioteket
- Tilpasninger ifbm. koronasituasjonen
- Utsatt innlevering grunnet koronaviruset
- Supplering til studie- og eksamensforskrift
- Eksamen og studieprogresjon
- Retningslinjer for bruk av opptak av lyd og video i undervisning
- Campus er stengt for studenter, begrenset tilgang til spesialrom
- Studenter i praksis
- Studenter og ansatte i beredskapsarbeid
- Internasjonale studenter
- Retningslinjer for gjennomføring av digital disputas ved USN
- Informasjon til ansatte:
- Smitteverntiltakene fortsetter etter påske
- Ansattes opphold i universitetets bygninger
- Forskningsarbeid
- Ansatte som har omsorg for barn
- Drift- og vedlikehold på campus
- Reisevirksomhet
- USNs beredskapsorganisasjon under koronakrisen
- Informasjon til alle stipendiater tilknyttet USN
- Stipendiater kan søke om forlenget periode
Dette betyr stengningen for USNs ansatte og studenter:
Bestille bøker fra Universitetsbiblioteket
Tilpasninger ifbm. koronasituasjonen
Supplering til studie- og eksamensforskrift
For å sikre at studentene ikke blir unødig forsinket i studiene på grunn av koronaviruset, har styret vedtatt en midlertidig forskrift som supplerer studie- og eksamensforskriften.
Eksamen og studieprogresjon
Alle eksamener våren 2020 blir digitale hjemmeeksamener. Les mer om det her.
USN skal ivareta studentenes studieprogresjon. Studentene skal sikres en vurdering som er upartisk og faglig betryggende, selv om eksamensformen vil være annerledes enn det som står i emneplanen.
Retningslinjer for bruk av opptak av lyd og video i undervisning
Campus er stengt for studenter, begrenset tilgang til spesialrom
Fra 27. april har studenter tilgang på printere på alle campuser. USN vil legge til rette for at de som kommer til campus for å skrive ut – blir henvist til et eller flere steder på campus med en operativ printer, kanskje i nærheten av servicetorget.
Der blir det merket med at man skal holde avstand og ivareta smitthensyn. Det vil også bli satt opp antibac, som gjør at man regelmessig kan tørke over og selv bruke antibac når man skal betjene maskinen.
- Studenter som bor i studenthybler på campus.
- Studenter som ikke har tilgang til internett hjemme.
- Internasjonale studenter som velger å ikke reise hjem, men som blir i Norge.
- Tilgang til IT-ressurser hjemmefra og på reise
Studenter i praksis
For å øke handlingsrommet har universitetets styre i denne sammenhengen gitt rektor fullmakt til å gi dispensasjon fra USNs regelverk.
Regjeringen endret 18.mars reglene for praksis i høyere utdanning. Nå får universitetene og høyskolene mer fleksibilitet i hvordan de gjennomfører praksis for studentene
Studenter som manglet inntil 10 % av studieprogrammets totale antall praksisdager da praksisperioden ble avbrutt, skal ikke ha mer ordinær praksis våren 2020, og disse praksisdagene skal ikke tas igjen. Fakultetet har laget alternative læringsaktiviteter for de studentene som har fått redusert sin praksis. Læringsutbyttene som lå i praksisperioden som ble avlyst, vil bli ivaretatt i andre læringsaktiviteter og kommende praksisperioder.
Studenter ved helse- og sosialfagutdanningene fortsetter i sin praksis ut praksisperioden, og skal følge praksisstedets retningslinjer. Praksisperioder ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap (HS) som startet opp mandag 16. mars, blir utsatt.
Studenter og ansatte i beredskapsarbeid
Studentene som skulle hatt praksisemner fristilles for å kunne bidra inn i aktuell beredskap i helse- og omsorgssektoren lokalt. Kommuner og helseforetak beslutter hvorvidt det er behov for USNs studenter til beredskapsarbeid.
18. mars leverte USN sin oversikt til Helsedirektoratet. USN har rundt 560 sisteårsstudenter på bachelorutdanningene, 300 studenter på master og videreutdanninger, samt 200 ansatte med helsefaglig bakgrunn. Det utgjør til sammen 1060 personer som kan beordres til korona-innsats.
Studenter kan bli etterspurt i frivillig beredskapsarbeid i både i utdanningssektoren og i helsesektoren. I dialog med sektorene arbeider USN for å legge til rette for det. Helsefagstudenter anses som helsepersonell, og kan etter helsepersonelloven beordres og innrulleres som reservepersonell i helsetjenestene. Dette gjelder også ansatte med helsefaglig bakgrunn.
USN er gitt nødvendig handlingsrom fra nasjonale myndigheter til å legge til rette for at beredskapstjeneste kan gi uttelling som praksisopplæring. USN er ansvarlig for at overordnet læringsutbytte på program ivaretas, og skal finne kompenserende læringsaktiviteter for praksis der det er nødvendig.
Fakultet for helse- og sosialvitenskap har tre hovedkategorier i oppfølging av studenter som skulle hatt praksisperioden våren 2020:
- For studenter som nå jobber fulltid i beredskap, blir det gitt full fritak for praksis
- For studenter som jobber deltid i beredskap, blir det gitt fritak time for time, manglende praksis blir kompensert med teoretisk undervisning og oppgaver.
- For studenter som av ulike årsaker ikke har anledning til å bidra i beredskap, blir læringsutbytte ivaretatt gjennom teoretisk undervisning og oppgaver.
Det er viktig å bemerke at studentene i bachelor- og masterprogram har flere enn én praksisperiode i løpet av studiet, og det er mulig å fordele læringsutbyttene ut på flere typer læringsaktiviteter og praksis senere i programmet.
Lærerstudentene ble fristilt i perioden fram til 26. mars for eventuelt å kunne delta i skolenes beredskapsarbeid, for eksempel med utvikling av digitale undervisningsformer. Dette inngikk som en del av USNs beredskap og støtte til lokalsamfunnet, men ikke som ordinær praksis. Studentene er nå tilbake i ordinær, digital undervisning.
Internasjonale studenter
USN-studenter som er på utveksling i utlandet, anmodes om å reise hjem så raskt som mulig. USN vil dekke merutgiftene som dette påfører studentene. Internasjonale studenter som er på utveksling hos USN, blir anmodet om å reise hjem. De som ønsker å bli, blir fulgt opp. Internasjonal seksjon ivaretar kontakten med internasjonale studenter og norske studenter på utveksling.
Her finner du mer informasjon til internasjonale studenter (på engelsk).
Retningslinjer for gjennomføring av digital disputas ved USN
Dette betyr korona-situasjonen for ansatte:
Ansattes opphold i universitetets bygninger
Begrenset adgang innebærer at ansatte i samråd med nærmeste leder arbeider hjemmefra, dersom det lar seg gjøre ut fra arbeidets art. Noe faglig arbeid (f.eks. enkelte utstyrskrevende forskningsaktiviteter) og administrativt arbeid forutsetter tilstedeværelse. Noen drifts- og servicefunksjoner forutsetter også fysisk tilstedeværelse.
Universitetets bygninger er låst. Ansatte har tilgang til bygningene ved å bruke nøkkelkortene. Vi har tillit til at den enkelte ansatte vurderer egen arbeidssituasjonen etter beste skjønn. Ved tilstedeværelse forutsetter vi at smittevernsanbefalingene følges.
Forskningsarbeid
- Informasjon til prosjektledere ved USN med Forskningsråd og/eller Oslofjordfond midler (på intranettet)
Ansatte som har omsorg for barn
Fra mandag 30. mars må ansatte ved USN som på grunn av omsorgsoppgaver ikke kan arbeide fulle dager, bruke retten til omsorgsdager. Dette kan gjøres hele dager eller deler av dager.
Drift- og vedlikehold på campus
Reisevirksomhet
Ansatte må kontakte Egencia kundeservice på telefon 23 15 04 30 for å få hjelp til kansellering/endring av bestilte reiser.
Ansatte som kalles hjem fra tjenestereiser får dekket sine utgifter som normalt.
USNs beredskapsorganisasjon under koronakrisen
- Beredskapsgruppen ved USN består av:
- Infrastrukturdirektør Johnny Thorsen, leder
- Personal- og organisasjonsdirektør Elisabeth E. Borhaug, nestleder
- Bjørnulf Stokvik, beredskapskoordinator
- Kommunikasjonsdirektør Reidun Mangrud
- Studiedirektør Vibeke Bredahl
- SSN – Studentsamskipnaden, ved behov
- Viserektor for forskning, Jarle Bjerkholt, ved behov
- Rektor Petter Aasen, ved behov
- Studentleder, ved behov
Det er i tillegg etablert en operativ arbeidsgruppe som ledes av Bjørnulf Stokvik. Arbeidsgruppen svarer på spørsmål fra ansatte og studenter på e-postadressen korona@usn.no sin er opprettet i forbindelse med koronakristen.
Arbeidsgruppen består av Inger Lene Solheim, Solbjørg Oldre, Ingrid K Reitan, Terje D. Jacobsen og Tone-Beth Strandborg.
Det er tidligere etablert en beredskapstelefon ved USN (tlf. 31 00 89 00). Denne betjenes av Johnny Thorsen, Bjørnulf Stokvik, Elisabeth E Borhaug og Christian Brørs.
Telefonen er betjent hele døgnet og nummeret ligger tilgjengelig nederst på min.usn.
Det er viktig at dette telefonnummeret bare brukes i situasjoner der det haster å få kontakt med beredskapsledelsen. Ansatte og studenter bør først søke informasjon på nettsidene eller hos nærmeste ledere.