Kronikk fra Palestina: "Vi klarer ikke slippe bildene"

Studenter og forelesere fra USN på studietur til Palestina. Foto
Studenter og forelesere fra USN på studietur til Palestina. Førsteamanuensis Lars Petter Soltvedt foran på huk. Foto: Privat

«Vi klarer ikke slippe bildene av menneskene, flyktningleirene og urettferdigheten som møtte oss hvor enn vi vendte blikket.» USN-studenter og foreleser skriver fra Palestina.

"Vi kjenner historien, vi kjenner til at 15. mai 1948 er Nakba-dagen, katastrofen for palestinerne. 800 000 palestinere ble fordrevet fra sine hjem, de flyktet for å beskytte seg eller ble tvunget til å dra. 100 000 ble myrdet. Nedslakting foregikk i flere landsbyer, og i redsel for å lide samme skjebne satte mennesker på flukt. Senere er historien blitt til at mange reiste frivillig, en historie som forvrenger virkeligheten.

I dag er 7 millioner palestinske flyktninger spredt rundt i verden. Mange bærer fremdeles nøkkelen til huset sitt, som nå enten er bebodd av en annen familie eller jevnet med jorden."