Langt igjen til Heimebane

To studenter dribler ball i vårsola. Foto: Ragne B. Hvidsten
​Marthe Kveane og Silje Helland Dalbakk er to av totalt 17 studenter som har valgt trenerrollen og fotball som fordypningsområde. De andre 15 er gutter.

- Det er nok for tidlig med en kvinnelig trener i Eliteserien, sier Marthe og Silje som fordyper seg i rollen som fotballtrener.

​Marthe Kveane og Silje Helland Dalbakk studerer Idrettsvitenskap i Bø med fordypning i trenerrollen og spesialiserer seg på fotball. Begge har flere hundre timer trenerpraksis som en del av studiet.

- Jeg har spilt fotball bestandig. Da jeg begynte på studiet trodde jeg at jeg kunne mye, men egentlig kunne jeg svært lite om det å være trener. Det er stor forskjell på å være trener og spiller, forteller Silje.

De er to av totalt 17 studenter som har valgt trenerrollen og fotball som fordypningsområde. De andre 15 er gutter.

- Vi var begge to redde for å bli den eneste jenta på fotball. Det er godt å være to, selv om gutta har tatt oss godt imot og det er et inkluderende klassemiljø.

Kjent for godt studiemiljø

De valgte å studere Idrettsvitenskap i Bø nettopp fordi det mulig å fordype seg i trenerrollen og spesialisere seg på fotball.

- Studiet er kjent for å ha et godt studentmiljø, dyktige forelesere og er en av landets beste Idrettsstudier. Vi er fornøyde med studiene og oppfølgingen vi får fra foreleserne. De er tett på og gir oss god veiledning. Vi har aldri angret på at vi begynte å studere Idrettsvitenskap i Bø.

Hundrevis av praksistimer i fotball

I studiet ligger det mye obligatorisk praksis og det er tett samarbeid mellom skolen og lokale idrettslag. Marthe og Silje har allerede vært trenere for Skarphedin i to år, og har undervist på Fotball fritidsordning i Bø kommune. De anslår at de har nærmere 400 praksistimer.

- Det er mye hard jobbing. Vi har brukt mye tid på å lære oss trenerrollen, men det betaler seg. Gjennom mange timer med forberedelser og gjennomføring av treningsøkter har vi brukt teoriene i praksis. Vi har fått kunnskap og erfaring som har gjort oss trygge i trenerrollen.

Marthe og Silje trener 12 årslaget til Skarphedin, et lag med 24 jenter.

- Mange tror det er enkelt å trene unger, men det er det ikke. Det er vanskelig å overføre egen spilleforståelse, og hver prosess på banen må deles opp i små steg. Det er viktige med kompetente trenere også i barneidretten for at utøvere skal trene på de riktige tingene, slik kan vi kan danne gode grunnferdigheter og godt treningsgrunntrening som må til for å få gode fotballspillere når de blir eldre, understreker Silje.

De føler seg godt ivaretatt som trenere, og tror spillerne setter pris på at de har kvinnelige trenere.

- Selv spilte jeg på et rent guttelag fram til jeg kom i tenårene. I starten fantes det ingen alternativer, etter hvert tok jeg selv valget om å være på guttelaget. Det tok lang tid før jeg fikk en kvinnelig trener, forteller Silje.

Satser på jentefotballen

Å jobbe i Eliteserien er ikke drømmen verken for Silje eller Marthe. De tror det er for tidlig at Norge vil få en kvinnelig trener i Eliteserien, men at det om noen år kan åpne seg en mulighet.

- Det satses stadig mer på jentefotballen i Norge. Store internasjonale klubber som Manchester United og Real Madrid har begynt å tenke på kvinnefotball som et utviklingsområde. Det vil være viktig for oss at store aktører drar lasset for kvinnefotballen slik at vi i Norge kan være med på utviklingen.Over tid kan det åpne for flere kvinnelige trenere, også på elitenivå, men det stilles høye krav for å trene på det nivået, understreker hun.

De er i innspurten av studiet og skal snart levere bacheloroppgaven. De har fordypet seg i «Hvorfor det er så stort frafall blant jenter i 16-årsalderen hos jenter» og «Fysisk- og total belastningen på elver som tar idrettslinja på videregående skole». Til høsten har Silje søkt masterstudier, mens Marthe planlegger å studere samfunnsfag.

Å undervise på en idrettslinje på videregående, er noe de begge drømmer om. I tillegg ønsker de å fortsette som trenere.

På Idrettsvitenskap i Bø kan du velge å fordype deg i trenerrollen, sport management og fysisk aktivitet og helse.

HSN tilbyr flere bachelorer innen idrett:

Bachelor i idrettsvitenskap i Bø gir kompetanse i idrettscoaching, idrettsfysiologi, trening, rehabilitering og idrettsledelse. Du kan velge mellom tre fordypninger:

• Sport Management
  • Trenerrollen
  • Fysisk aktivitet og helse

Bachelor i idrett, ernæring og helse i Vestfold gir deg kunnskap som gjør at du kan påvirke menneskers liv i en sunnere retning og gi mennesker et bedre livsgrunnlag. Gjennom fysisk aktivitet og riktig kosthold kan en legge til rette for et langt liv med god helse.

Faglærer i kroppsøving og idrett på Notodden tilbyr en yrkesrettet utdanning som gir deg praktisk erfaring og pedagogisk forståelse. Studiet gir deg kunnskap som gir deg mulighet til å få en aktiv arbeidsdag med barn og ungdom.

Bachelor i friluftsliv, kultur og naturveiledning i Bø gir deg kunnskap som gjør deg kompetent til å jobbe med formidling av friluftsliv, natur- og mestringsglede til ulike grupper – fra ekspedisjonsdeltakere til rehabiliteringspasienter.