Lærerstudenter i det digitale klasserommet

DIGITAL UNDERVISNING: Lærerstudent Anders Bakke fra sitt hjemmekontor der han underviser i matematikk ved Killingrud ungdomsskole i Drammen.

Lærerstudentene Anders og Stine ved campus Drammen har inntatt det digitale klasserommet. – Det å ha digital undervisning går egentlig overraskende bra, sier lærerstudent Anders Bakke.

lærerstudent stine jørgensenStine Jørgensen og Anders Bakke er begge lærerstudenter ved Universitetet i Sørøst-Norge i Drammen. Nå som skolene holder korona-stengt, kombinerer de studiehverdagen med å være lærere i hvert sitt digitale klasserom. De beskriver en ny læresituasjon som er både spennende og morsom, men også utfordrende.

– Overraskende bra

– Det å ha digital undervisning går egentlig overraskende bra. De fleste elevene følger med og tør å stille spørsmål over nett. Skolen bruker Teams, og i mine timer har jeg kamera på, og elevene kan velge. Så stiller de spørsmål ved å enten å prate eller bruke chatten. Begge blir brukt ganske likt, forteller Bakke, som underviser i matematikk ved Killingrud ungdomsskole i Drammen.

Undervisningen ved Killingrud organiseres så effektivt som mulig, slik at elevene slipper å bytte mellom fag og lærere for ofte.

– Skolens løsning på oppsett av timer er å kjøre samme fag i to timer. Da ender jeg ofte opp med å kjøre forelesning første halvtimen, så jobbe med oppgaver resten, hvor vi har noen gjennomganger for å passe på at ting blir gjort. I tillegg er jeg alltid tilgjengelig i møtet, slik at de som har spørsmål bare begynner å prate som om de skulle sittet i klasserommet, sier Bakke.

Savner elevene

Stine Jørgensen underviser ved Kongsgårdsmoen skole i Kongsberg tre dager i uka, og benytter seg av Facetime og Showbie. Mange meldinger, beskjeder og oppgaver skal besvares og kontrolleres, og i kombinasjon med egne studier gjør det hverdagen hektisk.

– Erfaringen generelt fra andre lærere er at det går greit, men at det er krevende. Spesielt for de som selv har familie hjemme. Men vi får stort sett gode tilbakemeldinger, sier Jørgensen.

Den digitale skolehverdagen kan også by på utfordringer for elevene. Skolene og lærerne gjør sitt beste for å tilrettelegge slik at alle kan få den undervisningen de skal ha.

– Det er noen familier det ikke er like lett for, og da er vi veldig forståelsesfulle og prøver så godt det lar seg gjøre å fjerne noe av presset på både elever og foreldre. Det viktigste er at de får gjort noe, men at det ikke skal være så mye at det byr på problemer og konflikt når ting allerede kan være krevende. Men jeg gleder meg å komme tilbake til hverdagen og å kunne se og være med elevene i et klasserom, sier Jørgensen.

Vil du bli lærer?

Som lærer, lektor eller barnehagelærer kan du bidra til å forme barn og unges framtid.

Du kommer til å være en viktig person i hverdagen til barn og unge. Ingen dager er like. I tillegg til barnehagelærer og femårig lærerutdanning, tilbyr vi også femårige lektorutdanninger.

Hos oss kan du velge å utdanne deg til lærer ved campusene Drammen, Notodden, Porsgrunn og Vestfold.