Lek med teknologi i DroneSonen

Gruppebilde av elevene med drikke-mikse-maskin.
F.v. Sebastian Stixrud, Ole Håkon Hjelle, Egle Juodziukynaite, Asbjørn Svergja og Glen H. M. Sørensen liker å leke seg med teknologi, slik som HSN-studentene som har bygget denne drikke-mikse-maskinen.

- Fint å kunne leke seg med teknologi, sier elever fra videregående skole på besøk i DroneSonen ved campus Kongsberg.


Tekst og foto: Jan-Henrik Kulberg

14 elever fra forskerlinja ved Kongsberg videregående skole har tatt turen til DroneSonen, der de blant annet får prøve droneflyging, flysimulator med virtuell virkelighet-briller (virtual reality/VR), møte studenter som leker seg med mikro-kontrollere og se hvordan en 3D-printer fungerer.

Sebastian Stixrud, Ole Håkon Hjelle, Egle Juodziukynaite, Asbjørn Svergja og Glen H. M. Sørensen vil starte ingeniørstudier til høsten.

Nyttig lek

- Det er fint å kunne leke seg med teknologi på denne måten. Innen teknologi skjer det hele tiden noe nytt. Droner og virtual reality kommer til å prege bildet nå. Teknologi kan gjøre hverdagen mer morsom. Det er fremtidsrettet. Mye av det kan se ut som lek i starten, men kan bli til noe nyttig, sier de fem engasjerte elevene på høyskole-besøk.

- Vi vil skape rom for at ungdom kan leke seg med teknologi og jobbe kreativt, sier instituttleder Olaf Graven ved Kongsberg institutt for ingeniørfag og prodekan Ingerid Fossum ved Fakultet for teknologi og maritime.

Avansert teknologi

- Det skal fortsatt være lek og moro, men her kan de jobbe med enda mer avanserte prosjekter, kanskje bruke 3D-printer og få hjelp av studentene våre, sier Graven.

Maskiningeniør-student Lars Berg viser hvordan egen-konstruert mikro-kontroller kan brukes til fjernstyring av robot.  Foto

Maskiningeniør-student Lars Berg viser hvordan egen-konstruert mikro-kontroller kan brukes til fjernstyring av robot.

Samarbeid

DroneSonen er et samarbeidsprosjekt med Kongsberg Defence Systems (KDS).

- Det er meningen at DroneSone-prosjektet skal bidra til å styrke de teknologiske utdanningene på Kongsberg både på bachelor- og masternivå. Vi håper også at det skal stimulere til flere samarbeidsprosjekter, alt fra bachelor- og masterprosjekter til forskningsprosjekter, sier Fossum.

Støtten fra KDS har gjort det mulig for høyskolen å kjøpe inn mye av utstyret som finnes der. Ingeniørstudentene bruker rommet til kreativ utfoldelse, og prosjekter hvor de bruker det de har lært, til å lage noe nytt. Og selvsagt flys det droner der. Målet er at studenter fra data-, elektro- og maskin-utdanningene etterhvert skal kunne samarbeide om å bygge komplette droner fra bunnen av. 

Avhengig av kreativitet

- I DroneSonen kan studentene våre samarbeide om å bygge det de føler for, uten at det er tilknyttet et spesielt emne. Teknologisk nyskaping skjer ikke uten kreativ utfoldelse, og det vil vi også stimulere til hos ungdom og skoleelever i Kongsberg, sier  Fossum.