Levde på gata – nå blir han lærer

Lærerstudent Erik Fjeldstad. Foto: Camilla Otterlei
Erik Andreas Fjeldstad skiller seg ut, både i det ytre og med en annen ballast enn mange av medstudentene. Han tror det er behov for lærere som er litt annerledes.

I et samfunn der mangfoldet, frafallet og presset i skolen øker, trengs det et mangfold av lærere for å møte elevene, mener Erik Fjeldstad (37).


Tekst og foto: Camilla Otterlei

Det er eksamensinnspurt på campus Drammen. Alle bord er okkupert av studenter som er fordypet i bøker, alt fra 19-åringer som kommer rett fra videregående til voksne med mer livserfaring i bagasjen. I den siste gruppa befinner lærerstudent Erik Andreas Fjeldstad (37) seg.

Riktignok skiller han seg ut med det lange håret, ansiktsringene og tatoveringene. Men i løpet av de siste tre ukene i praksis på en av Drammens barneskoler, har han igjen fått bekreftet at det er behov for lærere som er litt annerledes.

– Det var spennende å være ute i felten. Blant annet fikk jeg være med en spesialpedagog som hadde sinnemestringskurs med en gjeng viltre guttunger. Jeg kjente meg veldig igjen i dem, og det var lærerikt å se hvordan spesialpedagogen klarte å holde seg rolig og samtidig møte hver enkelt av dem. Jeg skulle ønske vi hadde en sånn person på skolen da jeg var liten, sier han.

Dette er et lite utdrag fra en reportasje i Dagsavisen Fremtiden.  Les hele saken her.