– Lørdagsuniversitetet kobler USN tettere på lokalsamfunnene

Rektor Petter Aasen snakker med bibliotekledere om Lørdagsuniversitetet. Foto
STOR TRO PÅ LØRDAGSUNIVERSITETET: F.v USNs prosjektleder Frode Bakken, rektor Petter Aasen, viserektor Jarle T. Bjerkholt og biblioteksjef Henriette Stoltz ved Skien bibliotek. (Foto: Jan-Henrik Kulberg)

Rektor Petter Aasen understreket hvor viktig det er for USN å bidra i regionen hvor campusene ligger, da han møtte bibliotekene i Tønsberg og Færder, Skien, Porsgrunn, og Ringerike 30. september.

Anledningen var prosjektet «Lørdagsuniversitetet» som nå er etablert som et fast samarbeid, etter en prøveperiode på Skien bibliotek våren 2019.

Denne høsten skal forskere fra USN møte publikum på fire bibliotek i Buskerud, Telemark og Vestfold. USN har et ønske om å tilby ordningen til enda flere bibliotek i regionen til neste år.

– En del av identiteten vår

Rektor Aasen var den som hadde ideen til Lørdagsuniversitetet, etter å ha vært med på å etablere samme type tilbud på NTNU, i sin tid som dekan der.

– En del av vår identitet er å være tett på Buskerud, Telemark og Vestfold. I tillegg til den regionale forankringen, vil FNs bærekraftsmål legge sterke føringer for USN i tiden fremover. Vi kommer i enda større grad til å fremme bærekraftig samfunnsutvikling, sa Aasen. Han fortalte at universitetet nå er i gang med å revidere strategiene sine, med tyngre vekt på bærekraft.

– Mye av forskningen vår tar tak i veldig relevante problemstillinger, som angår folk flest, sa Aasen.

F.v fagleder Astrid Aase Thorstensen og biblioteksjef Maria Guribye fra Porsgrunn bibliotek, bibliotekar Christian Ragnar Schach fra Ringerike bibliotek, biblioteksjef Tone Moseid og avdelingsleder Britt Sanne fra Tønsberg og Færder bibliotek, prosjekteder Frode Bakken, rektor Petter Aasen og viserektor Jarle T. Bjerkholt fra USN, biblioteksjef Henriette Stoltz fra Skien bibliotek. (Foto: Jan-Henrik Kulberg)
Forskning i verdensklasse

Han beskrev Lørdagsuniversitetet som en «koblingsboks» ut mot lokalsamfunnene, og en viktig del av USNs samfunnsoppdrag.

Viserektor for forskning, innovasjon og internasjonalisering, Jarle T. Bjerkholt oppfordret bibliotekene til å bruke USNs forskere, og gikk gjennom de faglige satsingene til alle fire fakultetene.

– På mange fagområder har vi verdensledende forskning, sa Bjerkholt .

Et demokratiprosjekt i bibliotekene

Biblioteksjef ved Tønsberg og Færder bibliotek, Tone Moseid mente Lørdagsuniversitetet går rett inn i regjeringens "Nasjonal bibliotekstrategi 2020-2023",  der bibliotekene utvikles fra litteraturhusbibliotek til demokratibibliotek.

DEMOKRATI-SATSING I BIBLIOTEKENE: Biblioteksjef Tone Moseid ved Tønsberg og Færder bibliotek forteller om bibliotekenes demokrat-satsing, til venstre bibliotekar Christian Ragnar Schach fra Ringerike bibliotek, til høyre avdelingsleder Britt Sanne fra Tønsberg og Færder bibliotek. (Foto: Jan-Henrik Kulberg)

– Det handler om å formidle kunnskap som kan skape forståelse blant brukerne våre for hvorfor ting er som de er, og det er noe helt annet enn å bare få informasjon. For oss er dette en vinn-vinn situasjon. Det er også veldig bra med samarbeid på tvers av kommuner og fagfelt, sa Moseid.

– Dette er en ordentlig godteriposer for oss, og jeg får veldig lyst til å jobbe sammen med dere på andre prosjekter også, sa biblioteksjef Henriette Stoltz fra Skien bibliotek.

Dette er Lørdagsuniversitetet

• Et samarbeid mellom USN og bibliotekene i Tønsberg og Færder, Skien, Porsgrunn og Ringerike.

• Bibliotekene kan bestille forskere fra USN, basert på en tilbudsliste.

• Forskerne kommer til biblioteket og holder foredrag en lørdags formiddag.

• Forskerne får et fast honorar fra USN, som dermed har økt innsatsen mot populærvitenskapelig formidling.

• Bibliotekene og USN samarbeider om profilering og markedsføring, og USN støtter bibliotekene med penger til annonsering.

• Lørdagsuniversitetet var et prøveprosjekt ved Skien bibliotek våren 2019.

• Det er nå etablert som et fast tilbud, og vil trolig bli utvidet i 2020.