Martin ser på fremtiden i Office-X

Martin Fossum - foto

Som én av fire er masterstudent Martin Fossum plukket ut til Office-X, næringslivets nye reality-serie.


Tekst: Jan-Henrik Kulberg

Det har skjedd etter intervjuer med noen av landets mektigste personer, som statsminister Erna Solberg, Anita Krohn Traaseth (Innovasjon Norge), Kristin Skogen Lund (NHO) og Johan Andresen (Ferd) .

I løpet av 10 uker skal Martin og de tre andre forsøke å få svar på hvordan landets og deres egen fremtid blir.

Martin Fossum tar master i maritim ledelse ved HSN

- Forbildet mitt er morfar.  Han lærte meg å sette pris på de små øyeblikkene og friheten vi har i Norge i dag.  Mitt høyeste mål er å komme i en posisjon der jeg kan utgjøre en forskjell for mange flere enn meg selv, sier Martin.

Dette er Office-X

Office X er som ordet antyder, et kontor. Kontoret skal startes og drives av 4 unge i alderen 17 – 30 år.  De har som oppgave å utforske og dokumentere hva som er de beste valgene man kan ta for seg selv og nasjonen den kommende tiden, og presentere disse for befolkningen.

Hver uke fra 18. april og ut juni får de et nytt oppdrag å løse. Oppdragene omfatter alt fra hvordan man starter en bedrift, til transport, handel, økonomi, helse og alderdom m.m.

De fire formidlerne kommuniserer med følgerne sine hver dag gjennom Snap og Instagram, og hver uke legges oppdragene, videosnutter og ferdige ukes episoder ut på Facebook, YouTube og nettsiden Office-x.no.

Til høsten redigeres hele prosjektet sammen til en dokumentar TV-serie, så de eldre kan få med seg prosjektet i retrospektiv.

VIDEO: Martin i "jobbintervju" med Erna Solberg - og får resultatet på telefon fra statsministeren.

RADIO: Hør Martin fortelle om prosjektet i NRK Vestfoldsendinga

Disse står bak

Prosjektet er finansiert av NHO, VIRKE, SPEKTER, FINANS NORGE og NORGES REDERIFORBUND og deres medlemmer.

Disse har lovet de unge formidlerne full tilgang til sitt nøkkelknippe, når de skal reise ut i landet og verden, for å belyse fremtidens muligheter for oss som land og folk.