Matematikk-forelesning med Marius

Professor Marius Lysaker - foto

Professor Marius Lysaker vant høyskolens undervisningspris i 2013. Vi har blitt med ham på forelesning.

Tekst, foto og video: Jan-Henrik Kulberg

«Marius er sykt flink lærer. Aldri bestått uten ham» skriver en av ingeniør-studentene som har hatt matematikk med professor Marius Lysaker.

Marius Lysaker er professor i simulering og modellering, og fikk høyskolens undervisningspris i 2013.

Evalueringene tyder på at han klarer å få studentene til å forstå matematikk, selv om det er aldri så vanskelig.

Gøy å forelese

- Jeg er veldig glad i jobben min. Jeg synes det er gøy å forlese, og opplever det som svært meningsfylt.  Det er fint å være med på å utdanne neste generasjons ingeniører. Når jeg forbereder meg, prøver jeg å sette meg i studentens sted. Jeg bruker mye tid på tenke ut relevante eksempler som gjør at matematikken blir mer konkret.  Jeg ønsker å gi studentene en forståelse og motivasjon for hvorfor de skal jobbe med de ulike problemene.

Det verste som kan skje som foreleser, er at man stiller uforberedt, sier Marius Lysaker.

- At studentene merker at dette er en jobb du har tatt lett på.  Jeg legger mye arbeid i forelesningene, og vil at studentene skal oppleve meg som en som legger mye i at kurset skal bli bra.

En annen av studentene skriver: «Marius Lysaker er ein svært dyktig pedagog; Eg vil gå så langt som å seie at han er blant dei to beste lærarane eg har hatt nokon sinne! Måten han forklarer på, gjer at det er lett å forstå faget. Det at han er så engasjert på forelesningane verkeleg smittar, og gjer det kjekt å høyre på forelesninga. Morosamt praktisk døme med avkjøling av øl då han forklarte om diff.likn.»

Bli med på forelesning!