Med lyset som språk

Lysdesign ved Regent Hotel i Montenegro. Foto.
Regent Hotel i Montenegro er blant prosjektene Arve Olsen har jobbet på for Light Bureau. Her samarbeidet de med Reardon Smith Architects og interiørdesignerne Mlinaric, Henry and Zervudachi. Foto: Light Bureau

Arve Olsen er utdannet lysdesigner ved USN, og leder i dag Oslo-kontoret til det renommerte selskapet Light Bureau.

Arve Olsen. FotoLysdesign har ført Arve Olsen høyt og lavt og rundt omkring i verden til et vell av vidt forskjellige prosjekter: han har klatret på balkongene til luksushotellet Regent Hotel i Montenegro, vandret på taket av Royal Academy of Arts i London, arbeidet under bakken i forbindelse med utstillingen Dover Secret Wartime Tunnels og jaktet på nordlyset over Longyearbyen på Svalbard, for å nevne noe.

Se flere eksempler på fantastisk lysdesign på Light Bureaus nettsted

– Å skape noe flott

Som lysdesigner møter man et rikt spenn av prosjekter og ulike problemstillinger, men jobben er alltid å bidra til at lyset og belysningen skal virke til det beste for bygget, kunden og brukerne.

– I korte trekk bidrar lysdesignere til å skape flotte bygninger og plasser ved å ta i bruk en kreativ, strategisk og ressurssterk tilnærming til belysning. Vi bringer til torgs inngående kunnskap om lys, skygge, produkter og teknologi, men til syvende og sist blir de virkelige gode prosjektene til gjennom samarbeid med andre fagfolk som deler en visjon, forteller Olsen.

Etter flere år som lysdesigner hos det prisvinnende selskapet Light Bureau i London, flyttet han til Oslo og arbeidet for lysdesignkontoret Zenisk inntil han i 2014 fikk muligheten til å være med på etableringen av Light Bureaus Skandinavia-kontor i Oslo, hvor han i dag fungerer som daglig leder.

Økende oppmerksomhet

Lysdesign er fortsatt et nok så nytt yrke i Skandinavia, men Olsen erfarer at kundekretsen nå i økende grad begynner å se den unike verdien lysdesignere tilfører et prosjekt.

– Som oftest har kundene ingen klar idé om hva slags lys de er ute etter, samtidig som de er svært bevisste på den store effekten belysningen gir. Derfor ser flere og flere nytten og viktigheten av å integrere lysdesign helt fra begynnelsen, sier Olsen.

Han forteller at det nå går fort framover med tanke på å få inn flere lysdesignere i de store arkitektoniske prosjektene, side om side med arkitekter, landskapsarkitekter, interiørarkitekter og andre formgivere.

– Når vi kobles på et prosjekt må vi forholde oss til hva det øvrige designteamet ønsker å oppnå med bygget, hva brukerne skal oppleve når de går inn og opplever rommene, og samtidig må vi tenke på eierne og de som skal stå for driften. Vår jobb er å gjøre alle elementene bedre, og på den måten blir vi gode lagspillere. Jeg har fått høre fra arkitekter at «lysdesigneren er arkitektens beste venn», fordi vi simpelthen gjør visjonen deres bedre, sier Olsen.

Diffust medium

– Hvorfor ønsket du å jobbe med lys?

– Jeg er dypt fascinert av å beherske et så diffust medium som lys faktisk er. Lys er en sær ting, en miks av noe synlig og usynlig, som faktisk dikterer hvordan vi opplever omgivelsene våre. Det er utrolig artig å uttrykke seg gjennom lys: å kommunisere, fortelle historier, forklare rom og vekke følelser hos folk gjennom å sende fotoner i en bestemt retning. Lysdesign er en høyst abstrakt ferdighet, sier Olsen.

Han vedgår å ha pådratt seg noen «yrkesskader»:

– Det har jo blitt slik at jeg alltid går og glaner opp i taket når jeg kommer inn i nye bygg. Og når jeg ser på film, så dras oppmerksomheten min mot lampene som brukes. Jeg vet for eksempel at Batman har Louis Poulsen-lamper ved senga si, og det ødelegger jo litt, i alle fall for fokuset i filmen, sier han lattermildt.

– Hva er det råeste lysprosjektet du kjenner til?
– Det største, dynamiske lysprosjektet vi har i vår verden er Sola. Vi lysdesignere jobber hardt for å skape de beste kunstige belysningsanleggene, men det naturlige lyset slutter aldri å engasjere og overraske oss, sier Olsen.

Mye å lære

– Hva vil du si til kommende lysdesignstudenter?
– Først og fremst: Gled dere! Dere skal lære mye, og det er mye som er nyttig å kunne. Man får ikke bruk for alt i studieplanen samtidig, men i noen tilfeller må man kunne noe om elektronikk og strøm, i andre tilfeller skal man forklare hvordan persepsjon fungerer, man må kunne lese og arkitektur og forstå hvordan mennesker bruker et rom. Det er et fint spenn i fagene på studiet. Hvis man klarer å trekke sammenhenger mellom de ulike fagene, er man godt rustet når man skal ut i jobb, sier Olsen.

– Hvordan var studietida?
– Det var ei god tid. Det er et lite miljø, der studentene blir tett og godt sammensveiset. Samtidig får du flott og god kontakt med underviserne; de vet hvem du er og du vet hvem de er, sier Olsen.

Han oppfordrer alle lysdesignstudenter til å melde seg inn i foreningene Lyskultur og Norske lysdesignere og hekte seg på fagmiljøet. Medlemskap er kostnadsfritt for studenter.

Bachelor i Lysdesign

Vil du studere lysdesign ved USN? Se studietilbudet vårt her

Light Bureau

• Light Bureau er et prisvinnende designkontor som spesialiserer seg på lysdesign, prosjektgjennomføring og produktutvikling.
  • Light Bureau ble etablert i London i 1999 og samarbeider med designpartnere og utbyggere på prosjekter over hele verden. De åpnet et eget Skandinavia-kontor i Oslo i 2014.
  • Light Bureaus designteam i London og Oslo samarbeider tett på tvers av landegrensene. og firmaet består av arkitekter, interiørarkitekter, produktdesignere, kunstnere og lysdesignere.
  • Nettsted: www.lightbureau.com