Millionstøtte til forskning på digitalisering

EKSEMPEL PÅ DIGITALISERING AV VAREHANDELEN: Hos Amazon Go i Seattle finnes det ingen kasser. Alt du tar med deg blir automatisk registrert på handlekontoen din. Foto: iStock

Oslofjordfondet har bevilget 4 millioner kroner til forskning på digitalisering av varehandelen.

USNs forskere som ser på konsekvenser av digitalisering, har dermed fått full uttelling for søknadene sine.

Gruppen fikk nylig 2.3 millioner kroner fra regjeringen til å utvikle en digitaliseringsskole for varehandelen.

Mandag 17. juni bevilget RFF Oslofjordfondet (regionalt forskningsfond) ytterligere 4 millioner kroner til et offentlig innovasjonsprosjekt på konsekvensene av digitalisering i varehandelen. Prosjektet eies av Sandefjord kommune, og forskningsarbeidet skal utføres ved USN.

LES OGSÅ: Forskere: Varehandelen må tørre å eksperimentere

Betyr flere forskere

– Dette er et viktig gjennomslag for forskergruppen på digitaliseringskonsekvenser her ved USN, sier professor Per Egil Pedersen ved USN Handelshøyskolen.

Han sier de nå har fått gjennomslag for at forskning på digitalisering handler vel så mye om å forstå endringene i forbrukervaner og forretningsmodeller, som å forstå teknologi som sådan.

– Midlene gjør at vi kan styrke dette forskningsmiljøet ytterligere, og gjøre miljøet vårt attraktivt for unge, lovende stipendiater som ønsker en karriere på USN, og i Vestfold-regionen.

Prosjektene skal utvikle kunnskapen som er nødvendig for både tradisjonell varehandel og netthandel.

LES OGSÅ: – REKO-ringene er matbransjens Napster

Særlig relevant for Vestfold

Digitalisering, og spesielt globale plattformaktører som Amazon, Zalando og Facebook, vil utfordre både tradisjonell varehandel og de lokale netthandelsvirksomhetene vi har, sier Pedersen.

– Det er spesielt relevant for Vestfold-regionen, som må betraktes som Norges netthandelsklynge. Nå får vi midler til å hjelpe denne klyngen til å forstå og forberede seg på utfordringene fra de globale plattformaktørene, sier Pedersen.

Vivant-prosjektet

Mange av de tradisjonelle varehandelsbedriftene i regionen har de siste 4 årene vært engasjert i Vivant-prosjektet. Det har hatt som mål å styrke den generelle innovasjonsevnen i varehandelen regionalt.

Digitaliseringsskolen vil gi de ansatte i varehandelsbedriftene i regionen en tilpasset universitetsutdanning, som det skal være enkelt å kombinere med å være i ordinært arbeid.

Høyere utdanning i varehandelen

– I varehandelen er andelen med høyere utdanning rundt 20%, mens den er over 40% i andre sektorer. Digitaliseringsskolen skal være et lavterskeltilbud som får flere til å ta steget inn i høyere utdanning, og det med utgangspunkt i et tema som opptar de aller fleste i varehandelen om dagen, sier Pedersen.

I tillegg til den offentlige finansieringen på 6.3 millioner kroner legger til sammen 18 partnere inn egeninnsats, som gjør at prosjektomfanget på de to prosjektene blir omkring 17 millioner.

For mer informasjon og kommentarer:

Professor Per Egil Pedersen, mob: 906 55 321