Ny avtale signert: USN satser på selvflyvende droner

Drone usn. foto.
Testarena: En ny testarena for autonome droner er under planlegging. Foto: Istock.

Universitetet skal fremover samarbeide med Norges ledende eksportør av teknologiske løsninger innen navigasjon og luftfartskommunikasjon.

Universitetet i Sørøst-Norge (USN) har signert en rammeavtale med teknologiselskapet Indra om samarbeid for forskning og utvikling av kontrollsystemer for autonome droner.

LES OGSÅ: Denne autonomkonferansen vil du ikke gå glipp av.

Planlegger dronetestarena

Paal Aamaas, prosjektleder for AUTOSTRIP, sier avtalen er med på å dekke et nytt område ved USNs satsing på autonom teknologi.

– Droner representerer et stort potensiale for fremtidens transportmuligheter, men det må holdes under streng kontroll for å sikre høy nok sikkerhet og effektivitet.

Fra før har USN autonome testarenaer for maritime fartøy og for landtransport. Aamaas sier det nå planlegges en tredje arena.

– Gjennom et regionalt samarbeid med flere aktører, i tillegg til Indra, vil vi snart lansere en egen testarena for autonome droner.

LES OGSÅ: USNs nye testarena for maritim autonomi imponerte ministeren.

Sikrer relevans for studentene

Ifølge Aamaas er målet med det nye samarbeidet å utvikle teknologi innen overordnende systemer (systems engineering), styring- og kontrollsystemer samt human factors, menneske-maskin kommunikasjon og forretningsutvikling.

Petter Aasen, rektor ved USN, sier den nyopprettede avtalen markerer nok et viktig steg i arbeidet for å skape tettere samarbeid med næringslivet.

– Dette er med på å sikre at vår forskning og utdanning er relevant langt inn i fremtiden for våre studenter.

Fakta om Indra

Indra (het inntill nylig Indra Navia journ.anm,) leverer kommunikasjons-, navigasjons- og kontrolltårnløsninger som benyttes ved flyplasser og av tjenesteleverandører innen navigasjon.

Selskapets løsninger benyttes ved lufthavner som blant annet Heathrow, Charles de Gaulle og Dubai internasjonale flyplass,

Selskapet holder til i Asker, og er en del av det spanske konsernet Indra Sistemas.