Nytt miljøfyrtårn for miljøinnsatsen

Fire studenter  sitter rundt et bord utendørs og snakker med hverandre og med termokoppen foran seg  i Kristinas Hage ved campus Vestfold.
KONKURRANSEFORTRINN: Fem campuser ved Universitetet i Sørøst-Norge er nå miljøfyrtårnsertifisert, sist med campus Vestfold (bildet). Verktøyet hjelper virksomheter å skape konkurransefortrinn av bærekraft.

Universitetet i Sørøst-Norge har ved fem campuser fått anerkjent kvalitetsstempel for miljøinnsatsen sin.

Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere miljøinnsatsen og få hjelp til å levere på grønn omstilling og FNs bærekraftsmål.

Universitetet i Sørøst-Norge (USN) har nå oppnådd den anerkjente miljøfyrtårnsertifiseringen ved fem campuser.

– Vi er utrolig stolte over å være miljøfyrtårnsertifisert. Vi har blant annet kuttet i klimagassutslippene og har nå et verktøy for å jobbe kontinuerlige med å ta flere riktige steg i grønn retning, sier infrastrukturdirektør Gro Bratsberg.

LES OGSÅ: USN samarbeider med Nav for å få flere ut i jobb

5 campuser miljøfyrtårnsertifisert

Campus Vestfold er sist i rekken som nylig mottok sertifiseringen for miljøinnsatsen. I tillegg ble campus Bø og campus Porsgrunn resertifisert i sommer.

USN har følgende miljøfyrtårnsertifiserte campuser:

• Campus Bø: Ble sertifisert 2010 og resertifisert 2014, 2018 og 2021.
  • Campus Porsgrunn: Sertifisert 2014 og resertifisert 2018 og 2021.
  • Campus Notodden: Sertifisert 2015 og resertifisert 2019.
  • Campus Kongsberg: Sertifisert 2019.
  • Campus Vestfold: Sertifisert 2021.

For Campus Ringerike planlegges en miljøfyrtårnsertifisering i løpet av 2021.

– Som miljøfyrtårn kan USN vise til et helhetlig arbeid med miljøledelse. Gjennom et digitalt system får vi konkrete verktøy for å jobbe målrettet med å forbedre miljøprestasjoner innen arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport. Dette gir oss gode forutsetninger for å bidra til å oppnå flere av FNs bærekraftsmål, sier Bratsberg.

Sertifiseringen skal også skape økt miljøbevissthet, stolthet og engasjement blant ansatte, studenter og samarbeidspartnere.

– For å oppnå gode resultater med miljøarbeidet vårt, er vi avhengig av at alle bidrar med tiltak som er i gang, initiativ til nye tiltak og vedlikehold. Det hjelper lite hvis bare eiendomsavdelingen og infrastrukturavdelingen engasjerer seg i dette arbeidet, påpeker Bratsberg.

LES OGSÅ: Ingeniøren har grønne løsninger på utfordringer

Er det noen vits?

Er det egentlig en miljøgevinst å miljøsertifiserte en virksomhet eller bedrift som ikke har direkte utslipp eller arbeidsprosesser med stort klimaavtrykk?

Daglig leder Ann-Kristin Ytreberg i Stiftelsen Miljøfyrtårn mener svaret er ja:

– Når du produserer noe, blir det mer åpenbart hvor du kan kutte klimagassutslippene til virksomheten. Men vi mener alle har mye å forbedre seg på, også kontorbedrifter som ikke selger fysiske varer. Alle har påvirkningskraft gjennom vaner, krav til leverandører og gjennom sine innkjøp, forklarer Ytreberg.

USN har også et eget senter for bærekraftig omstilling som en samarbeidsarena for forskning eller prosjektarbeid innen bærekraftig utvikling. Senteret skal konkretisere arbeidet med bærekraftsmålene og legge til rette for velfungerende partnerskap.

LES OGSÅ: USN etablerer senter for bærekraftig omstilling

Om miljøfyrtårn

Miljøfyrtårn er et anerkjent og effektivt verktøy for sertifisering og miljøledelse, en nasjonal miljøsertifiseringsordning driftet av Stiftelsen Miljøfyrtårn.

Miljøfyrtårn gir virksomheter og bedrifter smarte verktøy for å jobbe konkret med bærekraft innen områder som arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport.

Miljøfyrtårnvirksomheter er forpliktet til å jobbe kontinuerlig med forbedring, og skal dokumentere miljøprestasjoner i årlig klima- og miljørapport.

Alle miljøfyrtårnvirksomheter resertifiseres hvert tredje år, gjennom en uavhengig tredjepartskontroll.