Olin berørte studentene

Margreth Olin. Foto
Filmskaper og samfunnsrøst Margreth Olin er aktuell med ny dokumentar om norsk barnehageverden.

Barnehagelærerstudenter på Notodden fikk en eksklusiv førpremiere på Margreth Olins nærgående dokumentar «Barndom».

Av: Knut J. Meland

Om lag 130 studenter og faglig ansatte ved barnehagelærerutdanningen vår på Notodden fylte kinosetene da Margreth Olins dokumentar «Barndom» ble projisert på lerretet i Bok & Blueshuset onsdag 1. mars, to dager før den offisielle premieren.

– Det var stor begeistring å spore blant tilhørerne i salen. Olin har laget en svært nær dokumentar, som virkelig evner å berøre. Samtidig er budskapet viktig i debatten om barnehagens innhold , de voksnes rolle og barnehagen som en del av utdanningsløpet, sier Eidbjørg S. Hansson, som er programkoordinator for barnehagelærerutdanninga på Notodden.

Studeneter i kinosalen. Foto

Engasjerende

Visningen kom i stand etter initiativ fra fagmiljøet på Notodden, som hvert år legger seg i ekstra selen for å tilby barnehagelærerstudentene som tar nett- og samlingsbaserte studier et motiverende, engasjerende og dagsaktuelt fellesarrangement.

Olin har selv uttalt til NRK at hun ønsker dokumentaren skal skape en nasjonal debatt om lekens plass og verdi i barndommen. Timingen for premieren er også upåklagelig: få uker i forkant av at ny rammeplan for barnehagene er ventet.

Personlig hilsen

Filmskaperen selv var ikke til stede på Notodden, men overleverte en personlig hilsen som ble lest opp for studentene:

«Kjære dere.Vi har mye å lære av å iaktta barna. Å se hvem de er og hva de gjør. Jeg tror vi må gi mer rom til den leken barnet initierer selv, bekrefte deres fantasi og forestillingsevne. For å utøve indrestyrt lek må barnet være trygt og ha nok tid. Barn blir ofte satt i gang og avbrutt. Dyp forståelse og respekt for barnets frie lek er noe jeg håper dere finner i denne filmen. Jeg opplevde tilstedeværelse hos pedagogene i barnehagen og så hvordan barna koblet seg på de voksnes energi. Håper dere liker filmen og at den kan danne grunnlag for gode diskusjoner.»

Avfødte debatt

I etterkant av visningen stilte flere av faglærerne på barnehagelærerutdanningen til paneldebatt for å kommentere filmen.

– «Barndom» er en flott film som i alle fall alle som har noe med barnehageverden å gjøre bør få med seg, fra foresatte, ansatte og studenter til beslutningstagere. Filmen gir gode eksempler på hvordan barns klokskap kommer fram gjennom opplevelser, utforskning og undring. Der de voksne tilrettelegger for gode lek- og læringssituasjoner, ser vi også at barna blir utfordret og utfordrer hverandre, og gjennom dette opplever mestring og glede, sier høgskolelektor Robert Larsen.

Larsen deltok også som studiogjest hos NRK Telemark etter arrangementet. Opptaket finner du her.

Vil du bli barnehagelærer?

Bli kjent med vårt studietilbud