Opplevde en dag som student

Jasmine Christensen og Alexandra Bergum
Førsteamanuensis Henriette Hogga Siljan gir gode tips til Holmestrand-elevene Jasmine Christensen og Alexandra Bergum om språk og stemmebruk ved muntlig eksamen.

En intens fagdag ved Høgskolen i Sørøst-Norges campus Vestfold ga rundt 70 avgangselever fra Holmestrand videregående skole sist fredag verdifulle tips og trening for de eksamensoppgavene som snart møter dem.

Tekst og foto: Per Magnus Holtung

Det er HSNs egen skoletjeneste som tilbyr tilpassede fagdager til videregående skoler i de tre fylkene.

Marianne Linaae

- Dette er kjærkomment også for lærere.  Her får de anledning til å ta med seg klassen og få en dag med undervisning av våre faglærere, og ikke minst la elevene oppleve litt av hverdagen som student, sier Marianne Linaae, koordinator for høgskolens skoletjeneste.

Opplegg og gjennomføring av fagdagen skjer i samarbeid mellom den aktuelle videregående skolen og høgskolen.

Eksamen rett rundt hjørnet

For avgangselevene fra Holmestrand v.g. hadde fagdagen på fredag det nå svært så aktuelle og nærliggende temaet: Forberedelse til deres egen skriftlige og muntlige eksamen i norskfaget.

Og for de aller fleste av Holmestrandelevene var dette også første gang de fikk en smak på hvordan livet som student eventuelt kan være.

I tillegg til felles forelesninger av høgskolens faglærere, jobbet elevene gruppevis med oppgaveanalyser og praktisk trening med veiledning fra faglærere fra høgskolen.

Øvde seg på tidligere eksamensoppgaver

Blant Holmestrand-elevene var Jasmine Christensen og Alexandra Bergum. De to og de øvrige engasjerte elevene tolket tidligere skriftlige eksamensoppgaver og analyserte blant annet hvilke skrive-rammer som passer sammen med såkalte sjangerord, tekstbindingsord og fagbegreper.

- Vi tror dette er veldig nyttig nå foran eksamen, sier de.Jasmine Christensen og Alexandra Bergum

Den andre halvdelen av fagdagen fredag var viet forberedelser til muntlig eksamen. Etter en inspirerende fagforelesning om blant annet stemmebruk og andre muntlige virkemidler, fikk elevene selv trening i å utforme ulike typer innledninger og modellering av spørsmål og svar-sekvenser.

«Helt klar for eksamen!», «Lært mye, veldig nyttig», «Lært kjempemasse!», er noen av de mange fornøyde meldingene etter fagdagen.

Flere fagdager

Campus Vestfold har hatt størst volum av fagdagsarrangementer i HSN, men tilbudet til de videregående skolene omfatter alle tre fylkene.

Neste fagdag på planen er 4. april. Da er psykologi med læring, hukommelse og kreativitet temaer når Røyken videregående skole besøker campus Drammen.

Ved campus Bø er Bø videregående skole nærmest. Men også Rjukan videregående skole har samarbeid med HSNs avdeling i Bø.

I tillegg til fagdager arrangerer høgskolen årlig seminar for de videregående skolenes rådgivere innen utdanning og karriere. Det inkluderer også oppdatert kunnskap om høgskolens studier og opptaksregler.

Skoletjenesten har også skolerte og flinke studenter, «ambassadører», som holder informasjonsforedrag på den aktuelle videregående skolen.