Optometri-nestor Magne Helland hedres

Magne Helland - foto: HSN

Det er hans helt spesielle engasjement for hele faget og utdanningen av optikere som står sentralt når han nå hedres med Norges Optikerforbunds høyeste utmerkelse, Hommerstadprisen.

Optiker-Norge kjenner dosent emeritus Magne Helland i mange roller. De aller fleste av dagens optikere har blitt kjent med ham som en dyktig og kunnskapsrik foreleser, med humor, skriver Norges Optikerforbund på sin nettside.

Selv om de aller fleste kjenner Magne Helland fra høyskolen og har hatt ham som foreleser, har han hatt flere verv i Norges Optikerforbund.

Hommerstadprisen er NOFs høyeste utmerkelse for eksepsjonelt og langvarig engasjement for optikerutdanningen og den yrkesfaglige utviklingen av optikerfaget.