Populært studium i tegnspråk

Foto fra undervisningssituasjon ved videreutdanningen Grunnleggende tegnspråk
FULLT HUS: 35 studenter deltar på vår nye videreutdanning i grunnleggende tegnspråk. (Foto: USN)

Vår nyopprettede videreutdanning i grunnleggende tegnspråk er fulltegnet. – Det er et tydelig behov for formaliserte videreutdanninger innen tegnspråk, sier pedagogikkprofessor Janne Madsen.

Videreutdanningen Grunnleggende tegnspråk (15 studiepoeng) startet i oktober opp med full klasse og 35 studenter. Her får studentene trening i visuelt gestuelt språk.

Utdanningen er en av få studiepoenggivende studium i tegnspråk på landsbasis.

– Enorm interesse

Interessen har vært enorm. Studiet samler studenter fra Vadsø i nord til Porsgrunn i sør, og de på flere ulike kunnskapsnivå, fra nybegynnere til øvede. Det er tydelig at det er stort behov for denne formaliserte videreutdanningen, sier pedagogikkprofessor Janne Madsen, som er fagansvarlig for emnet.

Studiet blir tilbudt i samarbeid med Signo kompetansesenter, og første samling ble holdt i Signos lokaler i Andebu. Studentene vil også bli å se på campus Porsgrunn framover.

Praktisk rettet

Studiet er praktisk rettet med mye øvelser og trening på tegnspråk. Studentene tar i bruk mange ulike nettressurser og filmer seg selv og hverandre for best mulig læring og utvikling.

Den tradisjonelle «gloseboka» er byttet ut med opplasting av filmsnutter i egne tilpassede program, forteller Lise Helene Brevik som er faglærer i norsk tegnspråk på emnet og til daglig jobber som tegnspråkkonsulent hos Signo.