Prisvinnende studenter fra Handelshøyskolen

Bilde fra prisutdeling
Bilde fra prisutdeling, Nina og Ida fra Handelshøyskolen, HSN står lengst til venstre

HSN-studenter vant mange av prisene under studentkonferansen Euroweek. Både pris for beste akademiske artikkel, beste presentasjon og beste stand gikk til grupper der HSN-studentene var med.

Tekst: Helle Friis Knutzen

Studenter fra 18 ulike land deltar i Euroweek som er avslutningen på et semesterlangt studentsamarbeid over landegrenser, gjennom nettverket PrimeNetworking.

Studenter fra nettverksinstitusjonene blir ved semesterstart delt inn i team med representanter fra tre forskjellige land. Teamene har arbeidet sammen med hvert sitt studentprosjekt hele vårsemesteret. Tema for årets studentprosjekter var Creativity and Entrepreneurship. Gruppene har skrevet og levert inn en akademisk oppgave og et sammendrag i forkant av Euroweek. Disse blir presentert og evaluert under arrangementet.

Tilsammen deltok nærmere 100 studenter fordelt på 16 ulike studentprosjekter. Prosjektene ble i år inndelt i tre grupper som hver hadde sine egne juryer. I år deltok 8 studenter og 4 akademikere/veiledere fra HSN. De ble fordelt på 4 ulike prosjekter.

Beste akademiske oppgave

Pris for beste akademiske oppgave gikk til gruppa til Nina Bentsen og Ida B. Norbye. De går begge på BA i Internasjonal markedsføring, og hadde akademisk  veileder fra HSN: Aase H. Gjerde.  De kalte prosjektet sitt: Innovation and Creativity at the Bottom of the Pyramid. Gruppa vant også pris for beste presentasjon innenfor sin gruppe.

Prisene var bare en bonus

Ida og Nina forteller at de har satt uendelig stor pris på å være med på Euroweek:

- Det har gitt en unik mulighet til å samarbeide tett over landegrenser - noe som har vært utrolig lærerikt.

Vi har hatt jevnlige Skype-møter i teamet siden desember, med studenter fra Sverige, Belgia og fra Norge. Det var utrolig gøy å endelig møtes for å presentere prosjektet vårt for de andre teamene og akademikere fra hele Europa. Det at vi endte opp med og stikke av med to priser - best presentation og best paper, var bare en bonus!

- Vi sitter igjen med mange nye venner fra rundt om i Europa, noe som er kjempegøy! Det var en opplevelse vi ikke ville vært foruten og vi anbefaler alle å gripe en slik mulighet hvis den byr seg.

Bilde fra festmiddagen

Pris for beste stand

Live Helene Jansen og Yvonne Madsen på BA i Innovasjon og entreprenørskap vant pris for beste stand. De hadde også en akademisk veileder fra HSN: Nuno A.N. Marques. Tema for deres prosjekt var: International Youth Volunteering: Drawbacks and New Triggers in a Brand New social and High-Teck Era. Deres gruppa vant også pris for beste presentasjon innenfor sin gruppe.

Bilde av prisvinner  for beste presentasjon

Øvrige deltakere fra HSN var:

• Prosjektet Environmental Forces - Shaping the GiG Economy med HSN-studentene Tor Valen og  Malou R. Landsem fra BA i Innovasjon og entreprenørskap, med akademisk veileder fra HSN: Per. O.M.Isaksen.

• Prosjekt: From the rich to the poor: How technology could help med HSN-studentene Axel Nikobemussen og Henrik Rønningen fra BA i Innovasjon og entreprenørskap, med akademisk veileder fra HSN: Hans Martin Rugstad.

Fakta

Euroweek er et arrangement innenfor det internasjonal utdanningsnettverket PrimeNetworking.

I nettverket deltar 20 utdanningsinstitusjoner fra land over hele verden, blant annet Høgskolen i Sørøst-Norge. Deltakerne er høyskoler og universiteter som tilbyr studier innen Business Management og Ingeniør.

Euroweek er et av nettverkets faste arrangementer. Euroweek ble i år arrangert i Coimbra, Portugal. Uken har to ganger blitt arrangert i Bø, sist gang med over 250 deltakere.

Prosjektarbeidet som studentene gjennomfører bruker de som valgemne i deres studier.