Prisvinnende USN-studenter

Bilde av Henrik Schjerven og Ole-Henrik Jahre fikk både førstepris for "Best Project" og annenplass i sin gruppe for "Best Written Paper" når de deltok i årets Euroweek.
Henrik til venstre og Ole til høyre er i samme vennegjeng. Det gjorde arbeidet for dem både morsomt og kreativt.

Studenter ved USN Handelshøyskolen gjør det bra i Europa. Nylig tok de to priser i den europeiske studentkonkurransen Euroweek.

Euroweek er en studentkonferanse der studenter skal presentere resultatet fra prosjektoppgaver de har jobbet med et helt semester. I år deltok 16 utdanningsinstitusjoner fra nettverket Prime, fra totalt 15 ulike land.

Gruppearbeid på tvers av Europa

I Euroweek blir studentene fra alle land som deltar satt sammen i grupper som samarbeider digitalt gjennom semesteret. Tema for årets Euroweek var Sustainable Value Creation for the future: Can you hear the Eco?

Henrik og Ole var på gruppe med studenter fra Sverige og Belgia. Sammen jobbet de med prosjektet Green innovations: Leading the way, from green thoughts to green thumbs der de blant annet utviklet en app og samskrev en forskningsoppgave.

Vi hadde jevnlige Zoom-møter, alle var engasjerte og vi ble fort gode venner. Det var en super gruppe å jobbe med og det gikk veldig bra å jobbe sammen digitalt.

Fra Hellas til Zoom

Vanligvis møtes alle studentene som har jobbet med Euroweekprosjektet til en ukes konferanse i Europa. Her presenterer de sine arbeider og der konkurrerer de om ulike priser for prosjektene de har levert.

I år skulle konferansen holdes i Kavala i Hellas, og mange gledet seg til å komme dit. På grunn av korona-viruset ble den fysiske delen av konferansen avlyst. Henrik og Ole forteller at beskjeden om at vi ikke skulle få reise til Hellas var en liten nedtur for alle.

Det var trist at det ikke ble den opplevelsen vi hadde håpet på, men vi klarte å motivere oss til å jobbe med og fullføre prosjektet på best mulig måte.

Bilde fra Zoomkonferanse Euroweek

En mulighet du ikke vil gå glipp av

Henrik og Ole går henholdsvis første året på bachelor i økonomi og ledelse og tredje og siste år på bachelor i internasjonal markedsføring og reiseliv.

For meg var dette en type utfordring som jeg liker, så jeg var fokusert på å få størst mulig utbytte. Gjennom det å undersøke, skrive, samarbeide og jobbe effektivt har jeg fått en ny erfaring jeg kan ta med meg videre i  både jobb og livet. Jeg er utrolig takknemlig for muligheten til å delta, sier Henrik.

– Jeg har deltatt på Euroweek samtidig som jeg har hatt praksis. Jeg var med på Euroweek i fjor også og visste at det var en super mulighet for å bruke det jeg har lært tidligere i studiet på USN. Jeg anbefaler alle som kan å delta i prosjektet. Det er en mulighet du ikke vil gå glipp av, sier Ole.

Tatt flere priser

Instituttleder Helge Kaasin er imponert av studentene på USN Handelshøyskolen.

- Vi har deltatt på Euroweek i mange år og hvert år kommer våre studenter hjem med priser. I 2017 og 2018 vant vi blant annet pris for beste akademiske artikkel og i 2019 priser for for beste presentasjon, beste prosjektposter og beste pitch-presentasjon.

Kaasin framhever også at USN-ansatte ofte er delaktige i tildelingene, gjennom å ha vært veiledere for prisvinnende grupper. I år var for eksempel Terje Andersen og Hans-Martin Rugstad veiledere for gruppa til Henrik og Ole.

Euroweek

USN Handelsehøyskolen er med i det europeiske utdanningsnettverket Prime Network. I nettverket deltar 17 utdanningsinstitusjoner fra land i Europa og Amerika. Deltakerne er høyskoler og universiteter som tilbyr studier innen Business Management og ingeniør.

Euroweek er et av nettverkets faste arrangementer. Uken har to ganger blitt arrangert i Bø, sist gang med over 250 deltakere.

I Euroweekprosjektet deltar både studenter og forelesere. I tillegg til Ole og Henrik deltok studentene Katrine Linnea Ødegaard og Brage Tobiassen med prosjektet Entrepreneurship and technological innovation - new perspectives on corporate sustainability in the framework of circular economy. Studentene går på bachelor i økonomi og ledelse og bachelor i internasjonal markedsføring og reiseliv.

Foreleserne Terje Andersen, Hans-Martin Rugstad og Nuno Marques deltok som veiledere for studentgruppene.