Reisebrev fra hack-vinnerne

Gruppen fra Hønefoss vant Hack4Norden med appen Hidden. Foto: Kartverket/ #hack4no
Gruppen fra Hønefoss vant Hack4Norden med appen Hidden. Foto: Kartverket/ #hack4no

HSN-studentene med appen Hidden har skrevet reisebrev fra den nordiske idekonkurransen #hack4norden hvor de gikk til topps.


Teamet fra Hønefoss kunne slippe jubelen løs da de vant «Hack4Norden» i Helsinki. Der fikk de delta etter å ha vært et av vinnerlagene på #hack4no på campus Ringerike.

Appen de har utviklet slo ut konkurrenter fra Sverige, Finland og Danmark.

Hidden-laget består av Pål Rørby, May-Lene Gjerde (student), Victor Finnerud (student), Torkel Velure (student), Frans Joakim Titulaer, Veronika Bazika.

Her er studentenes egen rapport fra konkurransen på Ringerike, og reisebrev fra Finland:

Vi hadde forskjellig motivasjon for å delta på hackaton, noen var mest nysgjerrige på hva hackathon egentlig dreide seg om, og enkelte hadde en ide som de ønsket å jobbe med.

Etter å ha hørt på pitchene til de med ideer, valgte vi å jobbe videre med Pål Rørby sin ide om å fortelle verden om norske tusser og troll. Siden vi var tre personer fra samme studie og klasse, var vi allerede vant med å samarbeide, og vi kunne enkelt fordele oppgaver oss i mellom. Utfordringen lå i å kommunisere på tvers av fagfelt. Det at gruppens medlemmer har forskjellig bakgrunn ble likevel vår stFrokost på Slush klokken 08:00. Fotoyrke, da vi fikk tanker,ideer og løsninger fra forskjellige perspektiver. Pitchen fikk vist frem både den tekniske muligheten, ideen bak og en planen for videre arbeid. Dette gjorde at vi vant kultur-kategorien og vi ble sendt videre til hack4norden på Slush i Finland, sammen med gruppen «Savemyreindeer» som vant den andre kategorien.

I Finland konkurrerte vi mot 2 lag fra hvert av de nordiske landene. I alt 8 lag.

Før Slush hadde vi en måned på å forbedre prosjektet og det ble mange lange kvelder med å sette oss inn i mobilutvikling og kart.

SLUSH – Er en av verdens største tech- konferanser med over 17 500 deltakere, hvor det myldrer av startup-firmaer som vil vise hva de jobber med i håp om nye investorer, investorer og inkubatorer som leter etter lovende startups, og mange store firmaer som vil vise frem og fortelle om fremtidens teknologi.Torkel testet VR på Finnair sin stand. Foto

Tirsdagen gikk for det meste med på å forbedre pitchen vår, og derfor fikk vi ikke med oss så mye av slush den dagen,  likevel dro Victor og Torkel opp til slush og fikk med seg den siste timen der, hvor de blant annet fikk testet google sin VR med de nye Pixel telefonene.

SLUSH åpnet dørene kl 08.00 på torsdag og Torkel og Victor stod klare før det åpnet for å få med seg mest mulig. Det var flere foredrag som pågikk samtidig og det var utrolig vanskelig å bestemme seg for hvem man ville høre på.

Torkel er veldig interessert I AI(Artificial intelligence), dette var det mange foredrag om på slush og han syns dette var utrolig gøy å få med seg.

Victor syns det var veldig kult å teste de forskjellige VR opplevelsene.

Vi fikk prøve mye ny teknologi som ikke er på markedet enda, det Forberedelse av pitch på tirsdagen. Fotovar kult å få testet ting.

Men vi var ikke der bare for morro. Hele tirsdagen holdt Nordic Innovation pitchetrening for alle 8 lag. Vi måtte fremføre vår pitch for hverandre for å så få både positive og konstruktive tilbakemeldinger, som vi kunne velge å bruke videre for å finpusse pichen før selve finalen. Enkelte lag bygde opp pitchene sine helt på nytt. Dette var en veldig lærerik prosess, det gjorde også til at alle finalistene ble litt kjent med hverandre. På kvelden ble vi med ett av de danske lagene og spiste middag.

Så den store dagen. Vi skulle pitche for et dommerlag som bestod av dommere fra hvert av de nasjonale innovasjonsfirmaene, samt en internasjonal representant fra Silicon Valley.

Vi fikk 4 min. til pitching samt 3 min. til spørsmål fra dommerene, Nå gjaldt det å ha nervene under kontroll og gi sitt beste. Flere av lagene merket presset og rotet seg bort, men Pål fremførte med stil og hadde full kontroll. Dommerene hadde få spørsmål til oss, noe som igjen gjenspeiler at vi hadde en godt utarbeidet pitch som dekket mye av omfanget til prosjektet.

Det ble første plass! Som førte til masse oppmerksomhet, bilder og intervjuer etterpå.

Dette skulle selvsagt feires. Etter en god biff på en steakhouse nVenter på dommerenes avgjørelse.. Fotoær hotellet reiste vi videre til det offisielle SLUSH afterparty, og ja det leverte! Alt fra Darude sin kjente elektroniske musikk til mindre ukjente finske heavy metalband stod på menyen. Fire scener som alle spilte musikk gjorde utvalget mer enn bra. En gratis og evig strøm av cider,øl og gin-tonic dempet heller ikke stemningen etter å ha tatt førsteplassen med hjem.

Etter afterpartyet hadde selvfølgelig SLUSH sørget for at afterpartyet hadde et eget afterparty.  Dette ble lagt til en nattklubb i en toppetasje i Helsinki sentrum med fin utsikt over byen. Festen varte til det lysnet i det fjerne og alle var skjønt enige om at det var godt å ha et sent fly hjem.