Rikkes beste studietips

- På semesterplanen står det hvilken litteratur du har til hver forelesing, og skriv det gjerne inn i timeplanen, sier USN-student Rikke Falla.

Studieåret er så vidt i gang og da er det viktig å få på plass en god studieteknikk. Rikke Falla er lærerstudent på tredje året. Hun jobber systematisk med skolearbeidet og deler gjerne tips som fungerer for henne.

LES OGSÅ: Slik lærer du pensum best

• Ta gode notater

Skriv med egne ord, forklar uttrykk som du ikke forstår og noter både i pensumsbøker, forarbeidet til forelesningen og i selve forelesningen. Ved å notere for hånd får du det med deg også kognitivt. Husk jeg er lærerstudent og det kognitive er viktig.

• Delta i forelesningene aktivt

Still spørsmål, diskuter og tenk deg inn i faget. Ved å være aktivt med i forelesningen husker du mer av innholdet i faget når det kommer til eksamen og praksis. Et nytt semester gir ny giv, merker jeg selv.

• Lag din egen timeplan

Lag din egen timeplan der du fyller inn tid til lesing, notater, eksamener, arbeidskrav, obligatoriske tester og innleveringer. På semesterplanen står det hvilken litteratur du har til hver forelesing, og skriv det gjerne inn i timeplanen.

• Skumlesing er bedre enn ingenting

Noen ganger har man ikke tid til å lese alt pensum like nøye, da er det fint å kunne skumlese. Hvis man leser litt mer nøye etter forelesningen, får man et veldig godt utbytte.

• Spis før forelesninger og planlagte leseøkter

Undervisningen legger opp til 15 minutters pause hver time og i pausen bør du reise deg opp, drikke, spise og gå litt rundt. Nå har jeg i tillegg diabetes, og med lavt blodsukker får jeg ikke med meg noe. Derfor er det viktig å spise, men det gjelder alle. Ha med matpakke eller bruk kantina.

• Bruk tidslommene effektivt

Jeg tar en del buss for jeg er fra Lillestrøm og studerer her i Porsgrunn. Når jeg sitter på bussen, har jeg gjerne med lydbøker som er en del av studiet. Siden jeg går på lærerstudiet. hender det at jeg må lese noen barnebøker eller skjønnlitterære bøker som finnes på lydbok. Perfekt om man sitter på buss/tog eller vil bruke hendene til andre ting.