Rodenstock-sjef blir industriekspert på USN

Martin Rostrup fra Rodenstock Norge blir USNs nye ekspert innen FoUI (forskning, utvikling og innovasjon). Fotografert med et av apparatene som firmaet har levert til USN. Bli optiker på USN.
KOSTBART UTSTYR: Martin Rostrup med et av apparatene som Rodenstock Norge har levert til USN. Du kjenner det kanskje igjen fra besøk hos optikeren? Foto: Jan-Henrik Kulberg

Nå skal han jobbe med forskerne på Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse på campus Kongsberg. Rostrup er Sales and Market Director i Rodenstock Norge, og ansvarlig for selskapets virksomhet i Norge.

– Det motiverte meg at dere vil knytte dere til lokalt næringsliv også i denne bransjen. Jeg tror vi har et stort behov for dette akkurat nå. Rodenstock ville ikke ha overlevd i 140 år, hvis vi ikke hadde vært opptatt av innovasjon.

– Nå starter vi nasjonalt, og får vi stor suksess med dette samarbeidet, så finnes det også store muligheter internasjonalt, sier Rostrup. Han ble mottatt på Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse 19. november.

Det handler om mennesker

Rostrup er selv utdannet optiker fra daværende Høgskolen i Buskerud, og nå skal han samarbeide med senterleder, professor Rigmor Baraas og instituttleder Bente Monica Aakre, som begge var foreleserne hans da han var optikerstudent.

– Jeg er særlig opptatt av forskning som kan ha kommersiell verdi for oss i bransjen. Da vil det også nå ut til de menneskene som trenger synshjelpemidler, sier Rostrup.

Martin Rostrup og professor Rigmor Baraas legger allerede planer for hvordan de kan samarbeide. Bilde av de to.

Professor Rigmor Baraas sier hele visjonen bak å koble forskerne opp mot en bedrift som Rodenstock Norge, er å skape bedre produkter og tjenester innen optikk, syn og øyehelse.

– Denne koblingen mellom akademia og næringslivet vil få betydning for de menneskene som trenger hjelp. Det er jo poenget med alt vi gjør. Uansett hvor du bor, skal du kunne få hjelp med synet, sier Baraas.

Hun har allerede invitert med Martin Rostrup inn til konferansen Eye Care for the Future, som USN arrangerer i Oslo 12. desember sammen med Norway Health Tech.

– Fagfeltet vårt står hele tiden i krysningen mellom det offentlige og private. Alt skjer veldig raskt nå, så for oss er det viktig å være knyttet til bransjen. Det er viktig for studentene våre også, som skal ut i bransjen og jobbe som optikere, sier Baraas.

Rektor Petter Aasen spanderte kake på Martin Rostrup i anledning signeringen. USN-ansatte i bakgrunnen. Foto
En suksess-historie

Rektor Petter Aasen signerte kontrakten med Rodenstock Norge, og kunne fortelle at han selv er kunde.

– Jeg har vært en fast kunde i mange år, og har hatt tre briller av samme typen, men med forskjellige glass.

Aasen sier erfaringen med FoUI-ekspertene så langt er veldig gode.

– Vi har som mål å være et universitet som er tett på privat og offentlig sektor. Jeg får gode tilbakemeldinger fra de bedriftene vi har avtaler med. Mange av avtalene er med de teknologiske miljløene våre. Det er veldig hyggelig at også optometri-miljøet nå blir med. Dette er med på å vitalisere forskningen vår, og gjøre den mer relevant.

– Jeg tror bedriftene ser at det å være tett på oss, er bra også for deres egen kompetanse- og kunnskapsutvikling. Nå er vi oppe i elleve eksperter, så det begynner å bli et betydelig korps. Vi har laget noen arenaer der FoUI-ekspertene kan møtes for å snakke sammen og høste erfaringer. De kommer jo fra ulike virksomheter og fagmiljøer, sier Aasen.

USN hadde opprinnelig et mål om tolv FoUI-eksperter, men modellen har blitt så etterspurt og populær at den nå blir utvidet med ytterligere fem personer, forteller Duy Tho Do, leder for USN Partnerskap.

Rektor Petter Aasen og Martin Rostrup skriver under avtalen mellom USN og Rodenstock Norge. Foto
Dekan: Rett mann på rett plass

Dekan Heidi Kapstad ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap var også på plass for å ønske Rostrup velkommen.

– Det er viktig å få dette til for oss. Jeg mener vi blir en enda mer seriøs aktør gjennom å ha arbeidslivet med oss i utdanning og forskning. Da jeg så CVen din ble jeg veldig stolt. Du er rett mann på rett plass. Miljøet innen optikk, syn og øyehelse jobber både lokalt, nasjonalt og globalt. Jeg tror vi trenger deg, og ser veldig frem til samarbeidet, sa Kapstad.

Fakta FoUI-ekspert

• USN har ansatt flere eksperter innen forskjellige næringer og bransjer.

• Formålet er å koble forskningen tettere mot behovene i industri og næringsliv.

• Dette er deltidsstillinger på 20 % - i tillegg til jobben de allerede har i industrien og næringslivet.

• Martin Rostrup blir den ellevte FoUI-eksperten på USN.

• Les mer på: usn.no/forskning/foui-eksperter/

Fakta Rodenstock

• Rodenstock er Tysklands ledende produsent av brilleglass og briller.

• Det er et internasjonalt selskap med kontorer i 85 land. Det norske hovedkontoret ligger på Kongsberg.

• I tillegg til egenutvikling av glass og innfatninger, har Rodenstock i samarbeid med andre utviklet egne instrumenter for å optimalisere glassdesign for best mulig syn.

• Rodenstock Norge AS er også agent for NIDEK, iCare, Heine, Oculus og noen flere for det norske markedet. Dette er maskiner og instrumenter spesielt rettet mot optikere og øyeleger.