Romjulstips: Aldri for gammel for aking

Solfrid Bratland Sanda
Solfrid Bratland Sanda gir oss tips om aktiviteter som får deg opp av sofaen i romjula.

Dårlig samvittighet etter for mye stillesitting i romjula? Solfrid Bratland Sanda er førsteamanuensis på Institutt for idretts- og friluftsfag i Bø. Og hun har et fyldig knippe med tips til oss.


Tekst: Per Magnus Holtung

Man blir for eksempel aldri for gammel for aking, sier hun.

- Finn en bakke som passer. Løp eller gå fort opp bakken og få kjempefart på kjelken ned igjen.  Gjør det i minimum 20 minutter. Slitsomt og gøy!

- Husk at en bakke med rim i gresset kan også gi god glid.Har du ikke snø eller fyldig rim i gresset: gå eller løp i stedet opp og ned bakken.

"Tour de stua"

- Eller hva med å arrangere din egen Tour de ski ? Mangler du snø kan det bli Tour de stua – hinderløype innomhus hvis det er dårlig vær og føre ute, tipser hun.
 

Og prøv dette:

  • Dans! Sett på musikk og la store og små danse. Premie til mest kreative dans og til den som ble mest sliten.
     
  • Ta med joggesko på fest og gå hjem igjen?
     
  • Er det is i nærheten? Ta på deg skøytene og gå noen runder. Husk hjelm!
     
  • Hva med å prøve en aktivitet du aldri har prøvd før? Det finnes mange instruksjonsfilmer for yoga, pilates, hjemmestyrketrening osv. på nett.
     
  • Kanskje treningssenter er noe for deg? Besøk et senter i romjula, da er det lite med folk og de ansatte har god tid til å veilede deg. Da får du også  et forsprang på de som skal begynne å trene etter nyttår.
     
  • Og litt er bedre enn ingenting: Gå rundt juletreet
     
  • Bryt opp stillesittende tid. Sett på alarm hvert 20. min, da må du reise deg fra sofaen og bytte plass f eks

Lykke til!