Solbriller er en selvfølge i påskefjellet

vinterkledt jente med solbriller. fjellandskap i bakgrunnen

Uten riktig beskyttelse er det fort gjort å bli snøblind i påskesola, og barn er spesielt utsatt. Slik unngår du påskemarerittet.

Blir du utsatt for mye sollys over kort tid kan du simpelthen bli solbrent på øynene, det som kalles å bli snøblind. Det er både smertefullt og kan gi alvorlige senvirkninger.

– Snøblindhet vil si at man har fått små forbrenninger i det øverste cellelaget på øyets hornhinne, forklarer professor Rigmor Baraas ved Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Baraas forteller at det ikke er tilfeldig at snøblindhet ofte blir et tema ved påsketider.

– Sollyset blir reflektert i snø og is, og dette kan utsette øyet for mer UV-stråler enn hva cellene på øyet tåler. Skal du til fjells eller være mye ute i snødekte områder, så er solbriller en selvfølge, sier hun.

Rigmor Baraas med solbriller på foran sitt hus.

Når uhellet er ute

Symptomene på snøblindhet kommer ifølge Baraas ofte noen timer etter at skaden har oppstått, og det kan gi sterkt ubehag. Ofte føler man en sterk svie, øyet blir rødt og synet blir redusert.

Skulle uhellet være ute, anbefaler Baraas at man tar det rolig og oppholder seg mest mulig vekk fra sola.

– Cellene på øyet bruker et par dager på å bli bra igjen, men ved sterke smerter kan det være en god idé å avlegge et besøk hos optiker. Det kan være at skaden er såpass stor at man trenger øyedråper med antibiotika for å forhindre infeksjon.

Barn ekstra utsatt

Barns øyelinser er ikke ferdig utviklet, og derfor er de mer utsatt for UV-stråling fra sola:

– Rundt ti prosent av UV-strålene treffer netthinnen til de voksne, mens hos barn kan opptil 75 prosent av strålene treffe. Barn som får akutt snøblindhet risikerer også å utvikle senskader, som i verste fall kan være alvorlig, advarer Baraas.

Blir du utsatt for mye sollys over lengre tid, innebærer det en økt risiko for å uvikle grå stær.

Velg rett brille

Første bud for å beskytte øynene mot UV-lys er solbriller. Og de skal dekke godt og bør være tilpasset ansiktsfasongen til den som skal bruke dem.

I Norge er det ikke er tillatt å selge solbriller som ikke er såkalt CE-godkjente. En CE-godkjenning innebærer at solbrillene gir nær 100 prosent beskyttelse mot UV-strålene.

– Jeg anbefaler likevel å velge ut solbrillen hos optiker, for å få en best mulig tilpasset brille, sier Baraas

Derfor er det lurt med solbriller

Førsteamanuensis Hilde Røgeberg Pedersen ved Institutt for optometri, radiografi og lysdesign forklarer hvorfor det er viktig med solbriller når du er ute i sola. Visste du at du kan bli solbrent på øyet?