Slik blir disse studentene forberedt på arbeidslivet

Avgangsstudenter i visuell kommunikasjon har gjennomført to intense seminar-uker med forberedelser til arbeidslivet. Skjermdump fra Zoom
TOMMEL OPP FOR AVGANGSSTUDENTENE: – De er så flinke, og jeg er sikker på at de vil klare seg godt i arbeidslivet alle sammen, sier førstelektor Theo Sikkes (øverst til venstre). Her i Zoom-intervju sammen med tredjeklassingene Henriette Syvertsen, Robert Grytnes (øverste rad), Henriette Maria Horgen, og Natalia Castanho Paredes (nederste rad).

Avgangsstudenter i visuell kommunikasjon har gjennomført to intense seminar-uker med forberedelser til arbeidslivet.


– Ekstremt lærerikt og nyttig for fremtiden å møte alle disse personene og kunne kontakte dem etterpå, sier tredjeklassingene Henriette Maria Horgen, Henriette Syvertsen, Robert Grytnes og Natalia Castanho Paredes. 

De er nettopp ferdige med «Is there life after school?», et to ukers seminar  på Zoom der målet er å forberede studentene på hvordan de kan gjøre karriere som grafiske designere.

Seminaret  har inkludert foredrag, workshops, praktiske oppgaver, refleksjoner, dialoger og øvelser. 

33 foredragsholdere og bransjefolk har stilt opp vederlagsfritt sammen med ansatte fra flere fagmiljøer på USN. Avgangsstudentene har møtt tidligere studenter, byråer, forfattere, forlag, illustratører, jurister, foreninger og organisasjoner både fra inn- og utland.

Gruppearbeid og Amsterdamtur på Zoom

– Helt sjukt at USN har fått tak i så mange flinke folk som deler kunnskap fra bransjen, og flott å kunne samles i grupper underveis, sier Henriette Syvertsen.

Studentene har nemlig jobbet med oppgaver og refleksjon i grupper, og selv om dette også har skjedd på Zoom har det vært en positiv opplevelse å ikke sitte alene.

 Selv den faste Amsterdamturen som måtte avlyses på grunn av pandemien ble tatt inn i opplegget, forteller Syvertsen.

 – Vi fikk blant annet følge utsmykkingen av en vegg i Amsterdam via strømming og møte bransjefolk som vi egentlig skulle truffet fysisk.

LES OGSÅ: Rekordmange vil ta master ved USN

Blir bedre forberedt til å ta gode valg

Henriette Horgen er tillitsvalgt for studentene og sitter i programrådet for bachelorstudiet i visuell kommunikasjon. Hun skulle gjerne hatt et slikt opplegg tidligere i studieløpet og mener det kunne være nyttig allerede i andre klasse.

– Skal jeg gå videre med master, bli lærling, starte eget firma? Du blir bedre forberedt på å ta slike valg etter dette opplegget, og til å se alle mulighetene som finnes.

Managing partner Jacob Mørch fra konsulentbyrået BRAVER, oppfordret studentene til å være opptatt av entreprenørskap, selv om de ikke skal bli grundere selv. Skjermdump fra Zoom

Mener entreprenørskap er en suksessoppskrift

Vi fikk overvære siste forelesning fredag 16. april. Den var med managing partner Jacob Mørch fra konsulentbyrået BRAVER, som har spesialisert seg på innovasjonsprosesser, startups og entreprenøriell metodikk 

Mørch oppfordret studentene til å være opptatt av entreprenørskap, selv om de ikke skal bli grundere selv. Et entreprenørielt tankesett er verdifullt uansett, mente han.

– Jeg tror entreprenørskap er noe av det mest verdifulle du kan øve på, som en ung person i fremtidens arbeidsliv. For oss betyr entreprenørskap problemløsning og verdiskaping, altså din evne til å løse problemer og skape verdi. Hvis du blir skikkelig god på dette, så vil du alltid være relevant.

Mørch sa entreprenørskap har vært viktig siden tidenes morgen. Han tror vi lever i en gylden alder for entreprenørskap.

– Alle bedrifter har forstått at de må drive med innovasjon, men det er få som egentlig vet hva det er. Så hvis du har kompetanse og erfaring på entreprenørskap blir du attraktiv, sa Jacob Mørch.

–Mange ble veldig inspirert

Natalia har tidligere studert på Berkeley i California, men flyttet til Norge for å ta bachelor i visuell kommunikasjon. Hun satte særlig pris på foredragsholderne som fokuserte på globale perspektiver, og hvordan man kan gjøre en jobb som betyr noe for andre. 

 – Det handlet blant annet om etikk. Mange ble veldig inspirert av det, og vi hadde gode diskusjoner. Jeg flyttet til Norge for å satse på en karriere som grafisk designer, og vil bare takke for et veldig godt studieopplegg, sier Natalia.

LES OGSÅ: Thale og Anton har prøvesmakt studentlivet og vil fortsette med høyere utdanning.

Krevende og intenst

Det har vært intense dager for studentene som allerede har tilbragt et år med forelesninger på Zoom. Alle er enige om at det har vært krevende å holde konsentrasjonen så mange timer hver dag foran skjermen, og å skulle holde seg à jour med innlevering av oppgaver etter hver dag. Samtidig har de fått verdifull kunnskap som kan hjelpe dem etter studiene.  

– Jeg skulle gjerne hatt flere pauser og færre oppgaver til innlevering, men det har vært utrolig lærerikt og et kjempebra opplegg. Det som har vært mest positivt er at jeg har fått følelsen at det er en veldig åpenhet i bransjen, at det er lett å få kontakt og å opprettholde kontakt. Jeg er ikke redd for å ta initiativ nå, og det er veldig fint, fordi jeg har vært stressa for tiden etter jeg er ferdig på USN sier Robert Grytnes.

«Is there life after school?»

  • Følger USNs mål om at «undervisningen skal styrke samspillet mellom studenter og arbeidslivet.»
  • Inkluderer foredrag, workshops, praktiske oppgaver, refleksjoner, dialoger og øvelser. 
  • 33 foredragsholdere stiller opp vederlagsfritt: Tidligere studenter, byråer, forfattere, forlag, illustratører, jurister, foreninger, organisasjoner fra Norge og utlandet, samt ansatte fra flere fagmiljøer på USN.

Førstelektor Theo Sikkes har utformet «Is there life after school?»

– Gjennom årene har vi ved bachelor i visuell kommunikasjon bygget opp et stort nettverk som har kommet studentene til gode disse to ukene.

– Nå nærmer livet etter studiene seg med stormskritt. Snart forlater studentene den trygge tilværelsen ved USN og bytter den ut med en verden som kan fremstå som skummel, uoversiktlig og brutal. Målet vårt er å forberede studentene på denne tilværelsen, og gi dem innsikt og trygghet gjennom kunnskap og ferdigheter. 

–Min kjepphest er at skole/ universitetet og den enkelte lærer ikke sitter på kunnskapsformidlings-monopolet lenger.  I dag lærer og henter studentene kunnskap fra mange andre arenaer også. Vår rolle blir mer og mer å guide studentene, lære dem til å tenke selv, kunne være kritiske og å vise dem veien til den riktige informasjonen. Ikke minst må vi ta på alvor den kunnskapen som de allerede har, og bygge videre på den. Dette kan være krevende fordi man ikke sitter med en monogam gruppe lenger, der alle vet like mye. Seminaret skal bidra til å vise alle disse åpne kunnskapsdørene for studentene.  

– Studentene har vært utrolig tålmodige. Det var til dels lange økter med ivrige engasjerte foredragsholdere, og vi har vært nesten fulltallige hver dag. De er så flinke, og jeg er sikker på at de vil klare seg godt alle sammen.