Slik foregikk Bildebokkonferansen 2018

Øyvind Torseter under bildebokkonferansen 2018. foto.
Bildebokskaper: Øyvind Torseter forteller om Mylegutten under bildebokkonferansen. (Foto: BBK).

Torsdag den 15. November 2018 gikk enda en bildebokkonferanse av stabelen i regi av Universitetet i Sørøst-Norge, campus Notodden - denne gangen med fokus på grafiske romaner, eller bildeboka i grenseland mot tegneserier.

Skrevet av: Kirsten Linnea Kruse, universitetslektor og medlem av arbeidsgruppa for Bildebokkonferansen

Studenter, lærere, bibliotekarer og undervisere ved USN hadde funnet veien til Bok og blueshuset i Notodden for å bli klokere på en type tekster som har stor relevans for barn og unge. I tillegg hadde nettstudenter og andre interesserte benket seg foran skjermen for å følge direkte videostrømming av konferansen.

Du kan lese mer om lærerutdanningene ved USN på våre nettsider.

Konferansen ble åpnet med vakre blå toner fremført av studenter ved USN sitt helt nye og lokalt forankra bluesstudium.

Visuelt grenseland

I år ble det invitert et knippe med illustratører og forfattere som alle er aktuelle med bøker som befinner seg i et visuelt grenseland mellom bildeboka og tegneserier. Ragnar Møkleby, som også sto for bildeutstilling på bok og blueshuset, fortalte om hvordan han blant annet bruker tegneserieruter til å forlenge tidsforløpet i et oppslag og til å fortelle små ordløse fortellinger. Anette Hagen sto for årets bidrag fra forskningsfeltet. Hun formidlet både estetisk opplevelse og teoretiske blikk på tre ulike litterære apper.

Deretter var det duket for panelsamtale med trioen bak den eksperimentelle tegneserien Kjøt.

Redaktør Svein Størksen, illustratør Tord Torpe og forfatter Mette Karlsvik samtalte om tanker bak denne boka som utforsker et poetisk grenseland mellom skogen og det urbane. Karlsvik løftet blant annet fram hvordan illustrasjonene formidler et kraftfullt og selvstendig bidrag til teksten.

Fra panelsamtalen BBK 2018

– Til stor inspirasjon

Etter lunsjpausen sto de profilerte bildebokskaperne Øyvind Torseter og Lene Ask på programmet.

De fremførte fengende og gripende høytlesninger og refleksjoner om eget skapende arbeid som både forfattere og illustratører. Ingvild Mykland, som underviser i kunst og håndverk ved lærerutdanningene ved USN, uttalte på slutten av konferansen at hun synes det var inspirerende å få innblikk i arbeidsprosessen til bildebokskaperne, og å høre hvor mangfoldige måter de jobber på.

Mykland, som tidligere var lærer i ungdomsskolen, mener også at det er viktig å ta i bruk visuelle uttrykksmåter i læring, og at en slik konferanse som denne i så måte kan være til stor inspirasjon.

– Vi er veldig fornøyde med årets konferanse både med tanke på variasjon og bredde, sier Elisabeth Hovde Johannesen, leder av arbeidsgruppa for Bildebokkonferansen.

– Vi ønsket å løfte fram at bildeboken befinner seg i et grenseland, og dette fikk vi bekreftet på flere vis. Både ved visuelt mangfold, sjangerbredde fra det dokumentariske til det lyriske og til det at bøkene retter seg mot ulike og sammensatte lesergrupper, fra unge til gamle.