Slik mestrer du eksamen

HSN- student  Zaman Naser Al-Yassiri.
Zaman Naser Al-Yassiri studerer på campus Notodden og forbereder seg på eksamen som alle andre HSN-studenter. Foto: Tine Poppe

November og desember kan være stressende for mange studenter. Men eksamen er en del av studentlivet. Zaman jobber bevisst med å disponere tida - og å slappe av på lørdager.


Eksamen – og tida før eksamen er en hektisk for de aller fleste studenter, og man får lett følelsen av at man ikke har kontroll og at det er for mye å gjøre.
 

Zaman går på 2. året faglærer formgiving, kunst og håndverk og kjenner på denne følelsen om dagen. Det er mange eksamener før jul, både muntlig og skriftlig. På den ene eksamenen skal hun lage et scenisk rom med figurer som har bevegelige deler, en artistbok og en skriftlig rapport om prosjektet. Hun skal ha en eksamen i «profesjonsfag» som er pedagogikken man trenger for å bli lærer. Og hun skal ha en hjemmeeksamen i kunstformidling. 16. desember har Zaman sin aller siste eksamen.

- Det er veldig mye å gjøre. Jeg tar en ting av gangen, men jobber periodevis veldig mye med det kunstneriske som jeg liker veldig godt. Etter 20. november begynner jeg med eksamener, men jeg har begynt på den praktiske eksamensoppgaven for ikke å slite meg helt ut mot slutten. Innimellom skriver jeg og leser på teorien for å ha variasjon. Jeg har ikke tid til å sove så mye, men spiller håndball og trener fire-fem ganger i uka. Lørdager er «slappe-av-dagen» min, mens på søndag forbereder jeg neste uke, forteller Zaman.

Hun har hatt praksis i de to siste ukene. Denne uka er planleggingsuke for neste praksisperiode.

- I uke 46 har vi skoleovertakelse, da er det vi studentene som tar over skolen, og det gleder jeg meg veldig til. Jeg trives veldig godt med lærerrollen, sier Zaman.

Eksamenstips

På eksamensdagen:

  • Møt opp i god tid og ideelt sett med en god natts søvn bak deg.
  • Les oppgavene grundig og flere ganger før du starter.
  • Få et overblikk over oppgavene og lag en plan for besvarelse og disponering av tiden, start med det du kan.
  • Husk næringsrik mat på eksamensdagen og ikke bare sjokolade og brus på pulten, nøtter og vann er bra å ha med.
  • Bruk opp den tiden du har til rådighet, ta godt med pauser og prat mere enn gjerne med eksamensvaktene om trivialiteter (kan hjelpe også ved jernteppe).

Tenk positivt om eksamen:

  • Kan virke vanskelig, men det er lurt å tenke på at dette er en mulighet til å vise frem det du kan.
  • Ikke tenk på alt du ikke kan, fokuser på det du er god på.
  • Skygg unna medstudenter som trekker deg med i sine stresstanker, som tenker negativt, eller får deg til å føle deg kunnskapsløs.
  • Etablere gode kollokviegrupper som også kan le sammen.

Ikke vær for kravstor til deg selv:

  • Sett eksamenene i perspektiv.
  • Kunnskapen og ferdighetene er målet, ikke nødvendigvis karakteren.
  • Det er mye annet som er viktigere i livet enn resultatet på en enkeltstående eksamen.

Behold overskudd og helse under eksamensforberedelsene:      

  • Husk riktig og godt kosthold.
  • Ta belønningspauser fra lesing og forberedelser.
  • Ikke skjær ned på søvnen.

Kilde: Thorvald Tangjerd Abrahamsen, Rådgivingstjenesten ved HSN