Sommer med matematikk

Fire studenter sitter rundt et bord ute i sommersola.
Sommerstudenter: Noen lærer- og lektorstudenter har allerede startet studenttilværelsen. De tar sommerkurs i matematikk. F.v. Silje Øyaahals (Spikkestad), Pauline Lundekvam (Stokke), Martin Harm Lode (Stokke) og Kristine Holand (Larvik).

- Alle kan klare denne matematikken, men det krever selvsagt at vi jobber med pensum, sier Martin Harm Lode, som ønsker å bli lektor i norsk og historie.

Tekst og foto: Ragne B. Hvidsten

Han er en av 60 studenter som har møtt opp på campus Notodden for å forbedre matematikkunnskapen i løpet av sommeren. Undervisningen de tre første dagene er en blanding av informasjon, opplæring i dataverktøy og matematikkundervisning. Prosentregning står på timeplanen første dagen etter lunsj.

Trygt yrke med jobbmuligheter

- Vi som er her nå har tre ting til felles. Vi ønsker å undervise og har søkt lærer eller lektorutdanning til høsten, men vi har ikke fire i matematikk fra videregående, forteller Kristine Holand fra Larvik.

Hun har søkt grunnskolelærer 1-7 på campus Vestfold. Det samme har Pauline Lundekvam fra Stokke.

- Jeg ser på læreryrket som en trygt yrke. Det vil alltid være behov for lærere. Du er garantert arbeid og du kan jobbe overalt, sier Lundekvam som er født inn i en lærerfamilie.

De ser for seg lange sommerferier i framtiden, men i år er sol og strandliv byttet ut med formler og grafer.

Jobb sammen i grupper

- Vi gjennomgår to års pensum på fire uker. Det er et intensivt løp og krever stor innsats. Jeg anbefaler studentene å se på dette som en fulltidsjobb, forteller høgskolelektor Bjørn Lauritzen.

Arbeid i grupper, jevn jobbing og deltakelse i undervisningen og veiledning øker sjansene for å lykkes, mener han og henspiller på at sommerkurset avsluttes med eksamen i august. Bestått eksamen betyr at studentene tilfredsstiller karakterkravet. Det var i fjor regjeringen innførte et krav om karakteren fire for å starte på lærer- og lektorutdanningen.

- Vi har en tett oppfølging av studentene hele sommeren og tilbyr to dager undervisning og to dager veiledning hver uke. Studentene kan veksle mellom å være fysisk tilstede på tre av våre campuser eller følge undervisningen hjemmefra, forteller han.

Foreslesningssal med studenter som ser på tavla.