Tekst og foto: Jan-Henrik Kulberg
Konferansen markerer en avslutning på forskningsarbeidet som HSN har drevet i samarbeid med Fylkesmannen, Buskerud fylkeskommune og kommuner i regionen.
Arbeidet ble startet etter den forrige stortingsmeldingen, og det er derfor spesielt at avslutningskonferansen holdes dagen før den nye stortingsmeldingen kommer.
Målet i prosjektet har vært å finne ut mer om hvilke utfordringer som minoritetsspråklige barn, unge og voksne møter i opplæringen.
- Jeg mener dette er noe av det aller viktigste dere driver med, sa Bjørnøy.
Hun understreket at det er helt avgjørende å lykkes med god integrering, og at den kunnskapen som kommer ut av «Kompetanse for mangfold» er gull verdt.
Vi har et ansvar
- Vi står overfor en ny situasjon som samfunn. I fjor kom det 31 tusen asylsøkere til Norge. Vi vet ikke i dag hvor mange som vil få opphold, men UDI antar mellom 75 og 80 prosent. Det har kommet en rekordstor mengde enslige mindreårige asylsøkere, og et stort antall venter på å få plass i kommunene. Mennesker på flunkt vil alltid være en sårbar gruppe, og særlig barn. Da er det vårt ansvar både moralsk og som fagpersoner å sørge for at de som kommer til vårt land blir møtt på en måte som gjør at de har mulighet til å lykkes. Derfor er god integrering avgjørende. De må få mullighet til å lære seg språk og bli integrert i arbeidslivet, sa Bjørnøy.
Hun ville sitte så på konferansen så lenge som mulig for å høre og lære.
- For dette temaet er noe av det som opptar meg aller mest, og noe av det aller viktigste dere driver med.
Ta morsmålet på alvor
- Skoler og barnehager må ta morsmålet mer på alvor, sa HSNs Tony Burner og Åse Lund. De var to av forskerne som fortalte om sine erfaringer fra arbeid i barnehager og skoler i Buskerud.
- Det er helt entydige funn i forskning på feltet som viser at morsmålet er viktig for å lære et nytt språk. Derfor er det ikke noen god ide å ta elever ut av velkomstklasser for å lære norsk. Det beste er å la elevene gå i velkomstklassen og lære flere språk samtidig. Dette er noe skoler og barnehager må ta mer på alvor.