Starter ingeniørutdanningen med Tresemester

André Evant Tøftum og Natalie Mehrnia er to av ca 60 nye TRES-studenter på campus Kongsberg. Foto: Jan-Henrik Kulberg

Tresemester-studentene (TRES) jobber hardt og målrettet gjennom sommeren. Møt sommer-sliterne i Porsgrunn, Vestfold og på Kongsberg

Tekst: Jan-Henrik Kulberg, Helle Friis Knutzen, Ingvild Gjone Sildnes

Hopp til

TRES i Vestfold

TRES i Porsgrunn

- Det blir lange dager, og de fleste her bruker en del tid på kvelden også. Folk er engasjerte og målbevisste, og vi har allerede fått et godt miljø i gruppen, og blitt kjent med veldig mange veldig fort, sier André Evant Tøftum  (Lierbyen) og Natalie Mehrnia  (Tranby). De er to av ca 60 nye TRES-studenter på campus Kongsberg.

Begge de to kommende dataingeniørene har foreldre med ingeniørutdanning fra Kongsberg. De har fritak fra fysikken og kan mye fra før, men velger å få med seg så mye som mulig for å være best mulig forberedt til studiestart i august.

- Vi merker at det er høyere nivå enn videregående, og det blir garantert mye jobb utover sommeren.

Javid Karimi og Haytham Ali er faglærerne som hjelper studentene gjennom pensum. De har delt dagen i to. Først tre timer med undervisning, så noen timer med selvstendig øving, der studentene velger om de vil jobbe i gruppe eller for seg selv.

F.v: Faglærerne Haytham Ali (MSc)  og Javid Karimi (MSc) hjelper studentene gjennom pensum, og blir motivert av innsatsen deres. Foto: Jan-Henrik Kulberg
- Det er helt supert å jobbe med dette om sommeren. Dette er tredje året på rad, og vi har blitt gode venner, sier de to som har masterne sine fra USN.

De sier kurset er tøft og krevende, men at det er verdt det med tanke på å spare et år på forkurs.

- I år er det en veldig motivert gruppe. De pusher hverandre og gir masse motivasjon til oss også. Mange av dem sitter over tiden. De vet at det er et hardt kurs, og står på og jobber. Det gir motivasjon til oss også.

Sommerdelen av TRES på Kongsberg går over seks uker. Først er det fem uker matematikk og deretter en uke fysikk (intensiv undervisning hver dag 9-15 med en kombinasjon av forelesninger og øvinger). Så er det 1 ukes pause før studiestart 13. august, hvor de  forsetter med matte og fysikk – for å dekke opptakskravet -  i tillegg til de ordinære ingeniørfagene.

TRES i Vestfold

Tresemesterstudentene i Vestfold starter med 4 uker matematikkundervisning i sommer. Det er mye som skal læres på fire uker, og det er satt opp et intensivt program. For å få best mulig utbytte av undervisningen er studentene delt i grupper som jobber løser oppgaver innimellom forelesingene.

Fredrik Garner Johnsen er valgt til gruppeleder. Han synes det er helt greit å studere matematikk og fysikk intensivt i sommer og utover høsten:

- Det må bare gjøres. Jeg vil bli ingeniør og hvis jeg ikke tar tresemesterordningen, måtte jeg brukt et halvt eller helt år på forkurs ingeniør eller realfagsstudier. Jeg er forberedt på at det blir tøft i sommer og i høst, men det skal jeg få til.

Tresemesterstudenter i Vestfold jobber seg gjennom sommeren. Foto: Helle Friis Knutzen

Sommerjobb som studentassistent

Benjamin Møklegård er nyutdannet elektroingeniør. Han er veldig glad for muligheten til å jobbe som studentassistent i sommer.

- Jeg gikk selv tresemesterordningen og var veldig fornøyd med det. Å få sommerjobb som studentassistent er veldig bra. Jeg kan hjelpe andre, holde kunnskapen min ved like og dele av egne erfaringer. Jeg skal prøve å gi like god hjelp til årets studenter, som det jeg selv fikk fra studentassistenten da jeg begynte her. Som studentassistenter er vi også med når det stelles i stand sosiale arrangementer som pizza- og quizkvelder.

Gode arbeidsvaner

Møklegård har et par gode råd til sommerstudentene:

- Det er viktig å få gode arbeidsrutiner allerede fra starten. Å studere er annerledes enn å gå på videregående, og det er viktig å etablere gode studievaner med en gang. Man må være forberedt på å jobbe mye som tresemesterstudent. Det man jobber med og øver på, det blir man til slutt god på.

De kommende ingeniørstudentene Christer Aaros (midten) og Eirik Veberg har innstilt seg på å jobbe denne sommeren. Her får de hjelp av professor Ola Marius Lysaker. Foto: Ingvild Gjone Sildnes

TRES i Porsgrunn

Ved campus Porsgrunn bruker 40 studenter sommeren på TRES.

For foreleser Ola Marius Lysaker går det ut på å presentere tema etter tema omtrent uten tid til å fordøye det.

- De jobber fra 8.30 til 15.00 hver dag, og har en uke ferie halvveis. Det er klart at dette er krevende for studentene, men de står på og er flinke, sier han.

De kommende ingeniørstudentene Christer Aaros og Eirik Veberg har innstilt seg på å jobbe denne sommeren.

– Dette må bare gå, sier de to som synes at Ola Marius er en «ekstremt dyktig foreleser».

Fakta om Tresemester

Opptak til ingeniør krever at du har fordypning i matematikk og fysikk, men mange som ønsker å bli ingeniør fikk ikke tatt disse fagene fullt ut på videregående skole

TRES gir dem som ikke har fordypning i disse emnene, mulighet til å starte på ingeniørstudier.

Etter bestått intensivkurs, er du klar for ingeniørutdanning.

Gjennom sommeren underviser vi i matematikk og fysikk, og på den måten "tjuvstarter" du ingeniørutdanningen.

Undervisningen videreføres i høstsemesteret og kommer i tillegg til den ordinære undervisningen for ingeniørutdanningen.

Sommersemesteret gir ikke studiepoeng alene, men er en integrert del av den tre-årige bachelorutdanningen i ingeniørfag (180 studiepoeng).

Sommersemesteret på tresemester er intensivt og arbeidskrevende, og krever stor egeninnsats.

Emnene er hentet fra matematikk- og fysikkfagene på videregående skoles nivå.

Les mer om Tresemester (TRES)