Starter studentmagasin på USN

Balsharan Kaur og Zainab Moubarez står i spissen for USNs første studentmagasin, og nå søker de studentmedarbeidere fra alle campuser, fagretninger og kull. Foto av dem
MAGASIN AV OG FOR STUDENTER: – Her får studentene muligheten til å vise seg frem og bruke de ressursene de har, sier f.v: Balsharan Kaur og Zainab Moubarez. (Foto: Jan-Henrik Kulberg / USN) Kopirett: USN

«Perspektiv magasin» skal gis ut både på papir og nett, og det er behov for studenter med forskjellig kompetanse. Målet er å skape en felles plattform for studentene og være et bindeledd mellom de ulike studieretningene, campusene og fakultetene.

Stillingsannonsene er ute

– Vi vil publisere alt fra faglige artikler til annet morsomt og kreativt studentprodusert innhold. Vi er på utkikk etter skribenter, korrekturlesere, layout-designer og engasjerte sjeler som kan bidra til meningsfylt innhold for studentmagasinet. Alle i redaksjonen vil få skriveopplæring og erfaring med redaksjonelt arbeid som kan være nyttig senere også, sier Balsharan og Zainab.

De har nettopp publisert stillingsannonsene som har søknadsfrist 10.mars (PDF)

Tverrfaglig magasin

– Mange studenter sitter med mye kompetanse, og mange har også arbeidserfaring. Her får de muligheten til å vise seg frem, og bruke de ressursene de har.  Vi ønsker skribenter og redaktører fra så mange fagretninger som mulig.

Balsharan og Zainab går siste året på bachelor i statsvitenskap, og det er ikke mer enn et par måneder siden de henvendte seg til USN med ideen om et studentmagasin.

De mener det trengs en felles plattform der studentene kan vise frem evnene og fagkunnskapen sin underveis i studiene.

– Dette er en kjempebra læringsmulighet og en bra ting å ha på CV-en.

Balsharan har allerede erfaring som politisk redaktør i Zoon Politikon, et statsvitenskapelig studentmagasin i Oslo. Zainab har også erfaring fra journalistikk, og har blant annet skrevet for Dagsavisen, Utrop og Klassekampen.

En selvgående redaksjon

De har fått på plass budsjett, nettsted, kontoer i sosiale medier og en klar struktur for hvilke roller som trengs og hvordan arbeidet skal gjøres.  I disse dager holder de på å lande avtale om trykking av magasinet.

Selv om begge to gjør ferdig bacheloren nå før sommeren, vil de følge opp magasinet frem til våren neste år. De er opptatt av at studentene som jobber i magasinet kommer fra forskjellige årskull, slik at det alltid er noen som kan holde i det, når avgangsstudenter slutter.

– Målet er at redaksjonen skal være selvgående, og at alt arbeidet kan gjøres via nettet. Redaksjonsmøtene tenker vi å ta via Zoom. Det siste året har vi jo fått god trening i å jobbe nettbasert. Vi har snakket med studenter fra ulike studier, og det er et stort savn etter et studentmagasin ved USN. Dermed har vi lekt med tanken om å grunnlegge et studentmagasin i litt over ett år, sier Balsharan og Zainab.

Jobberfaring under pandemien

De tror det kan være særlig viktig nå under koronapandemien, hvor mange har blitt sittende for seg selv.

– Det er viktig at studentene får muligheten til å bruke ferdighetene sine også under pandemien. Mange har veldig lite å gjøre i denne perioden, og dette blir jo også en type jobberfaring.  Selv har vi blitt permittert fra deltidsjobbene våre på grunn av korona, og har savnet noe å engasjere oss i.

Balsharan og Zainab har fått hjelp både fra USN og Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge, men er tydelige på at magasinet kommer til å være et studentprodukt med en selvstendig redaksjonell linje.  Alle som blir "ansatt" blir tilbudt skrivekurs og workshops, og første utgave skal ikke komme før ved studiestart i august.

– Vi vi la folk få tid til å lære det de trenger, og ikke rushe ut med første utgave. Men i august skal vi være klare med 36 sider med innhold, i tillegg til cover og bakside sier Balsharan og Zainab engasjert. Alle artiklene vil også bli publisert på nettutgaven.