Student Steinar: – Vær tøff nok til å lytte

HSN-student Steinar Vikholt. Foto: NRK/ Igor Tratkowski
Foto: NRK/ Igor Tratkowski

HSN-student Steinar fikk sosial angst og klarte ikke gå ut av døra. Nå holder han foredrag om å være der for andre med psykiske plager.

Tekst: Helena Rønning / NRK

Steinar puster tungt. Han henger i en stang etter hendene. Løfter seg opp og slipper seg sakte ned.

Rapmusikken overdøver nesten pusten hans nede i kjelleren på campus i Porsgrunn. Det er bare Steinar som trener nå klokken 0730.

– For seks år siden veide jeg litt over 100 kilo, rekker han så vidt å si mellom to repper.

Da fant han at han måtte gjøre noe med kroppen.  På ett år gikk han ned ca. 35 kilo.

– Det hjalp godt på psyken for å si det sånn, smiler Steinar mens svetteperlene blinker i panna.

Nå trener han tre til fem dager i uka. Han er jo vant til å være i god form.

Kiloene kom på etter flere år med angst og redsel for bevege seg ut av døra. Angsten kom etter at han var med i Norwegian Task Force i Kosovo i 2003/04.

Les hele denne reportasjen hos NRK Vestfold