Studentboligene på Kongsberg vedtatt

Endelig får Kongsberg flere studentboliger.  Foto: DRMA Arkitekter/Enerhaugen Arkit
Foto: DRMA Arkitekter/Enerhaugen Arkit

Nå får studentene på Kongsberg flere boliger å velge mellom, etter at politikerne 23. april vedtok 155 nye boenheter fordelt på to bygninger.

Studentboliger har vært diskutert i intense debatter i flere år. Men nå er politikerne fornøyd. Prosjektet er vedtatt slik det er fremlagt. Det betyr 155 boenheter fordelt på to bygninger, skriver Laagendalsposten som fulgte behandlingen i UMU, Utvalg for miljø og utvikling (nettsaken krever innlogging).

Boligene bygges av Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge, og får nær avstand til Krona (campus Kongsberg). De vil stå klare til studiestart 2019.

- Vi er kjempefornøyde med at dette prosjektet endelig er i gang, og gleder oss til å kunne tilby Kongsberg-studentene nye, campusnære boliger om et drøyt år, sier kommunikasjonssjef Linda Tabita Tangen i Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge.

Kim-Andrèw Hellevammen, Studentdemokratiets campusleder på Kongsberg er glad for at det nå blir nye studentboliger:

-  Campusstyret og studentrepresentantene har jobbet for dette over en lengre periode. Nå får studentene muligheten til å bo på Kongsberg, og mange slipper å pendle. Det vil styrke studentmiljøet på Kongsberg.  Vi er derfor veldig fornøyd med at det nå blir bygget flere boliger.

• 165 hybelenheter / 155 boenheter.

• Boligenes beliggenhet blir i Hasbergtjerndalen, med kort vei til Krona/Campus Kongsberg.

• Kontraktssummen for bygging av boligene: 122,5 millioner kroner.

• Oppføres i to bygg, ett i murstein og ett i tre.

• Skal stå klart til studiestart 2019.

(Kilde: Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge)