Studentene har valgt nye ledere

Bilde av Victor Simonsen, Andre Fritzøe og Nils Herman Lien Håre.
NYVALGT: Victor Simonsen (til venstre) blir ny leder for studentene ved Universitetet i Sørøst-Norge. André Fritzøe er valgt til ny politisk nestleder og Nils Herman Lien Håre som ny organisatorisk nestleder.

Victor Simonsen, André Fritzøe og Nils Herman Lien Håre er valgt til studentenes nye ledere for studieåret 2021/2022.

Helgen 19.-21. mars var studentene i alle campusstyrene samlet til semestermøte, hvor blant annet ny leder og nye nestledere skulle velges.

Victor Simonsen overtar som leder for alle studentene ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). André Fritzøe er valgt til ny politisk nestleder og Nils Herman Lien Håre som ny organisatorisk nestleder.

Sammen utgjør de det nye arbeidsutvalget (AU) etter 1. juni, og de blir da ansvarlig for Studentdemokratiets daglige drift.

Her kan du bli litt bedre kjent med den nye studentlederen.

Sterkt engasjement

Victor Simonsen er 24 år gammel og kommer fra Mjøndalen. Han har alltid vært engasjert i å skape en god studietid for medstudentene. Selv har han tidligere følt på å være en outsider og ikke ordentlig inkludert i en klasse:

– Jeg tror det er noe av det som har bidratt til at jeg vil jobbe for studentene. Samtidig synes jeg det er utrolig givende å kunne jobbe for medstudentene. Det å vite at jeg bidrar til å gjøre studiehverdagen bedre, det øker engasjementet enda mer, sier han.

Sakene den kommende studentlederen brenner mest for er velferd, læringsmiljø og inkludering. Dette jobber han med som leder for campusstyret i Vestfold, som leder for fadderstyret og som studentrepresentant i Likestillings- og inkluderingsutvalget.

Han håper og tror han vil bli en sterk ressurs for studentene når han tar over studentleder-stafettpinnen etter Karoline Lie i juni.

Bildet av Victor Simonsen foran campusbygget i Vestfold.

Jeg har jobbet ekstremt mye for studentens trivsel. Det har vært utrolig givende og det har bidratt til å øke egen trivsel som student. Jeg er blitt utrolig glad i studentorganisasjonen og gleder meg til å jobbe med å ta studentdemokratiet videre.

LES MER: Disse sakene vil Victor og de nyvalgte nestlederne jobbe for

Elsker historie, teltturer og brettspill

Victor tar en bachelor i historie ved campus Vestfold. Han valgte historie fordi han siste året på videregående hadde en utrolig flink historielærer.

– Hun var ekstremt engasjerende og dette gjorde at jeg ville fordype meg i historie. Samtidig har jeg alltid elsket historie, og vikingtiden er favorittperioden.

Victor elsker også brettspill som Cluedo og Hogwarts Battle, og da er det ikke noen overraskelse at han også er glad i å lese bøkene og se filmene om Harry Potter. Akkurat nå er han oppslukt av bokserien «En sang om is og ild» av George R.R. Martin. Han går også en del turer og tar gjerne med teltet for å overnatte ute.

På spørsmål om hva medstudentene aldri ville gjettet om han, svarer han:

– Jeg har ett talent som er litt rart, men veldig morsomt. Jeg kan nemlig tegne, male og skrive med føttene mine.

LES OGSÅ: Nyheter fra studentdemokratiet

Dette er Studentdemokratiet

Studentdemokratiet har som formål å ivareta studentenes interesser og fremme studentenes synspunkter overfor interne og eksterne parter.

Arbeidsutvalget (AU) er Studentdemokratiets øverste utøvende organ og er ansvarlig for Studentdemokratiets daglige drift. Arbeidsutvalget skal representere alle studenter ved Universitetet i Sørøst-Norge. Etter ny avtale med USN består AU nå av en leder og to nestledere på fulltid.

Du kan lese mer om oppbyggingen av Studentdemokratiet her.