Studenter og ansatte feiret universitetet

Nærbilde av to studenter som spiser boller og drikker brus under feiringen på campus vestfold.
– Det er stas å gå på et universitet, sier USN-studentene Henrik Pettersen (til venstre) og Kamil Boksa under feiringen på campus Vestfold mandag.

Med boller, ballonger, flagg og sjampanjebrus med spesialdesignet etikett feiret studenter og ansatte nyheten om at HSN er blitt USN.

Mandag 7. mai klokken 1200 var feiringen i gang på campusene til Universitetet i Sørøst-Norge.

Logoen byttes ut, vimpler fires og skilt byttes. Etter over ti år med systematisk jobbing for å heve den faglige kvaliteten ved høyskolen, er målet om universitetsstatus nådd.

– Det er stas å gå på et universitet. Vi tror at vi studenter nå blir enda mer attraktive i arbeidsmarkedet, sier Henrik Pettersen (20) og Kamil Boksa (26), bachelorstudenter på idrett, ernæring og helse ved campus Vestfold.

Feiring i Drammen

Rett før helgen kom den endelige beskjeden fra Kongen i statsråd om at Drammen, Kongsberg, Ringerike, Porsgrunn, Horten, Bø, Notodden og Rauland nå er vertskap for et universitet, og ikke en høyskole.

Under feiringen mandag holdt representanter fra ledelsen hilsen ved hver campus, og ordførere i alle vertskommunene var invitert til å bli med på markeringen.

Roste studentene

Hortens ordfører Are Karlsen (Ap) hadde med blomst og gratulasjon til ansatte og studenter under feiringen på campus Vestfold, som viserektor Halvor Austenå tok imot.

– Høyskolen har vært viktig for oss i Horten og bidratt til at studentene kan studere i nærmiljøet, til mer liv og folk i byen, kompetanse og arbeidsplasser. Universitetsstatusen er en dokumentasjon på høyskolens kvalitet. Jeg er stolt over at Horten nå er en universitetskommune. Gratulerer med dagen! sa Karlsen.

Feiring på Notodden. Studenter spiser boller.

I Drammen stilte dekan Heidi Kapstad sammen med ordfører Tore Opdal Hansen (H), stortingsrepresentant Kristin Ørmen Johnsen (H) og klinikksjef Britt Eidsvoll ved Drammen sykehus.

– Vi blir ikke perfekte fordi om vi blir et universitet. I hvert fall ikke over natten, sa Kapstad og henvendte seg direkte til studentene:

– Som universitet har vi ikke bare et ansvar for å gi dere studenter kunnskap til bruk i en jobb etter studiene. Vi har et oppdrag som er større. Som handler om å ruste dere til å forsvare demokratiet. Uten dere er denne campusen bare et hvilket som helst annet bygg. På grunn av dere er den så mye mer. Vi tror på dere og fremtiden, sa Kapstad.

Fortjener applaus

Ved campus Notodden gratulerte dekan Arild Hovland alle ansatte og studenter.

– På vegne av rektor og styret er det med glede jeg sier tusen takk til alle ansatte og studenter som har holdt ut, og som har vært med på denne ferden. Det synes jeg fortjener en stor applaus! sa Hovland, og fortsatte:

– Som student på Universitetet i Sørøst-Norge skal du fortsatt oppleve å bli sett, hørt og tatt på alvor. Du skal møte flere åpne dører enn lukkede dører. Du skal møte ansatte som gjør så godt de kan for å hjelpe deg til å bli så god som du kan bli.

Ved campus Rauland er universitetsfeiringen utsatt til tirsdag 8. mai.

Bytter ut HSN-flagg  med USN-flagg på campus Vestfold.

Se bilder fra alle markeringene

På USNs Facebook-side

Les også:

«Hurra! Vi er blitt universitet» (Studentdemokratiet)