Sykt perfekt – bare sykt?

Solfrid Bratland-Sanda
KRONIKK: Solfrid Bratland-Sanda har skrevet en kronikk i anledning Verdensdagen for psykisk helse.

10. oktober markeres Verdensdagen for psykisk helse. Professor Solfrid Bratland-Sanda har skrevet en kronikk om jaget etter å fremstå som perfekt.

Ungdom generelt har aldri rapportert bedre helse enn nå, samtidig som det er en bekymringsfull økning i selvrapporterte psykiske helseplager og bruk av antidepressiva og sovemedisiner.

På samme tid som det fysiske aktivitetsnivået er synkende og urovekkende lavt blant mange ungdommer, er det også stadig flere ungdommer som trener for hardt, for mye og som trener på seg skader og sykdom.

En verden full av glansbilder

Balansegangen kan være krevende, i en streben etter prestasjon og perfeksjon. For en generasjon ungdommer som lever store deler av livet digitalt, og som ser en verden full av glansbilder i sosiale medier, er det lett å tenke at alle andre har perfekte liv. Sykt perfekte liv. For hvordan skal du imøtekomme idealet om å få gode karakterer på skolen, være god i idrett/musikk/teater og samtidig være midtpunktet i en stor vennegjeng?

I en verden hvor barna våre opplever at de må prestere mot perfeksjon på alle arenaer, så kan de kjenne både på avmakt, ensomhet og mislykkethet. Det virker som om «alle andre» får det til, altså må det være meg det er noe galt med.

Ungdomstiden er den største ombygningsfasen i livet, og det er en livsfase hvor de skal frigjøre seg fra foreldre og søke selvstendighet. Dette øker sårbarheten, og derfor er kanskje ungdommer en gruppe vi skal være ekstra påpasselige med i den sårbare tiden vi lever i nå.

LES OGSÅ: #sommmarkroppen – sunt eller usunt?

Hvordan har du det egentlig?

Vi nærmer oss Verdensdagen for psykisk helse. Hvert år 10.oktober markeres psykisk helse verden over, og i år er temaet: «Spør mer!»

Målet er å få oss til å være oppmerksomme på mennesker rundt oss. Vi må vise interesse, vi må spørre mer. Vi må rett og slett genuint bry oss om andre.

Så hvordan kan du bry deg om ungdommene og forsøke å forstå «generasjon prestasjon»? Et første steg er å få mer kunnskap om temaet.

Er du student og trenger noen å snakke med? Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge har mange gode og gratis tilbud til studenter.