Tips om studiemestring i en koronapreget hverdag

jente som leser til eksamen i senga
Illustrasjonsfoto

USNs rådgivere og studentprest gir deg råd og tips om studiemestring, eksamensforberedelser og hvordan takle hverdagen i en ny situasjon.


Vi ønsker dere gode studieuker, der dere sitter i halvtomme studentboliger eller på hjemstedene deres landet rundt. Husk at dette er tips, og at ikke alt vil fungere på samme måten for alle. Det er ingen fasit på hva man skal gjøre.

Rådgiverne i seksjon for studentstøtte og karrieretjenester er her for å hjelpe deg. Vi holder åpent for samtaleveiledning over telefon, og du kan nå oss på mail.

Ikke nøl med å ta kontakt. Vi svarer deg så raskt vi kan på karriere@usn.no

Det samme gjelder studentpresten vår Pernille. Hun tar også gjerne mot henvendelser fra deg om stort og smått

Her er tipsene til deg:

Det kan være utfordrende når rutinene brytes opp, og man blir litt overlatt til seg selv. En hel dag uten avtaler og møtepunkter kan fort føre til at studier og fritid flyter sammen, og man ender opp med en følelse av å aldri ha fri med god samvittighet. Heldigvis er det mulig å opprettholde studier utenfor campus, og du trenger ikke være alene.

Vi anbefaler dere å holde kontakten med hverandre digitalt, opprettholde kollokviegrupper på Skype og dele fagstoff, inspirasjon og oppmuntring! Det er lurt å strukturere hverdagen, og skille mellom studier og fritid som vanlig.

Mestring og motivasjon

Er motivasjonen lav, kan det være lurt å minne seg selv på hvorfor du begynte på studiet. Lag mål og delmål – og belønn deg selv underveis.

Hovedmålet nå kan være eksamen om 1-2 mnd. Ukentlige mål kan være å komme seg gjennom 2 kapitler hver dag, 1 artikkel hver dag osv.

Motivasjonen kan variere, og den kommer ikke alltid av seg selv. Det kan være vanskelig å komme i gang til tider.

Når motivasjonen ikke er på topp:

  • En kort arbeidsøkt kan være lurt, som igjen kan føre til at du får lyst til å gjøre mer.
     
  • Prøv å få til variasjon i innlæringen.
     
  • En studiekamerat og/eller kollokviegruppe anbefales. Avtal telefonmøter på Skype eller lignende, slik at dere kan snakke dere gjennom stoffet. Ta kontakt med noen fra studiet hvis du ikke allerede er i en gruppe.
     
  • Vær aktiv under innlæringen. Still spørsmål til teksten, som: «Hva menes med dette?» og «Hva skal jeg lære her – og hvor grundig skal jeg lære det»?
     
  • Virker alt tungt å komme i gang med, ta tak i noe som er lettlest, enkelt eller mer interessant slik at du kommer deg videre.

Lesetips

Pensum kan leses på flere måter. Dette kan variere ut i fra hvilket fag du leser, om det er sentralt pensum eller støttelitteratur.

  • Se på emnebeskrivelsen, og forsøk å se hva du allerede kan, og hva du må jobbe mer med.
     
  • Pensum kan leses raskt (skumlese) der målet er å få en oversikt, eller innhenting av spesifikke ord eller informasjon.
     
  • Normallesing kan være aktuelt på tekster som ikke er vanskelige, eller tekster man kjenner til. Kan benyttes når man repeterer krevende tekster.
     
  • Dybdelesing, der man leser sakte, stopper og bearbeider informasjonen, kan benyttes ved nytt og vanskelig pensum som krever forståelse.
     
  • Lesestrategien OSLO; O (oversikt) S (spør) L (link) O (oppsummer) kan anbefales.
     
  • Finn ut når du leser best. Det kan være tidlig om morgenen, om kvelden eller etter en treningsøkt.

Notattips

  • Noter det du må kunne i hvert enkelt fag. Notatene bør være hentet fra emnet i sin helhet, ikke kun fra pensumboken, hver enkelt forelesning el.l.
     
  • Repeter ved å skrive korte sammendrag av det du leser.
     
  • Notater kan blant annet gjøres skriftlig, gjennom tankekart eller tekstmarkering (husk å ikke markere alle ord og alle setninger) på viktige ord og uttrykk.
     
  • Når man lager tankekart, så kan man ta for seg emne for emne, og skrive opp det du allerede kan. Fyll på tankekartet etter hvert som du lærer mer.

Generelle tips

  • Vær oppmerksom på «tidstyver».
  • Glem multitasking.
  • Legg gjerne vekk mobilen og ta den frem i pausene.
  • Fysisk trening skjerper hjernen.
  • Bruk avspenningsteknikker.
  • Prøv å ha en god døgnrytme
  • Ernæring er viktig, tenk på hva du spiser.
  • Husk pauser.
  • Finn ut hvor du best får konsentrert deg; sofakroken, kjøkkenbordet, eget rom etc.

 

 

Her treffer du oss

Rådgivningstjenesten er fortsatt tilgjengelig på telefon og epost. Ta gjerne kontakt.

Live Rykkje Lindgård

Ranveig Marie Hvit

Eli Margareth Jensrud

Guro Johansen

Pernille Astrup

Studieveilederne våre er også på jobb. Du finner din studieveileder på studietilbudssiden.

Terapeuter og psykologer hos studentsamskipnaden kan du bestille time hos som vanlig. Samtalene går som før, men nå på telefon eller skype.