Tok med studentene på direktesendt rundtur i Stockholm

TOK UH-PED, BLE VIDEOREPORTER: Førsteamanuensis Per Strömberg på direktesending fra en av klesbutikkene han besøkte i Stockholm. (Skjermdump fra Zoom)

Førsteamanuensis Per Strömberg lurte på hvordan han skulle engasjere studentene i en tid hvor undervisningen foregår på Zoom. Løsningen ble å ta rollen som videoreporter.

– I flere av emnene på bachelor i internasjonal markedsføring og reiseliv inngår studiebesøk som en del av undervisningen. I tillegg har jeg bakgrunn som arkitekturhistoriker, og der er ekskursjoner en elementær del av undervisningen. Så jeg er veldig for dette med å fysisk komme seg ut av universitetets lokaler, forteller Per Strömberg ved USN Handelshøyskolen.

Høsten 2020 tok han UH-pedagogikk og emnet «Utdanning i en digital tid», som tilbys av USN eDU (enhet for Digitalisering og Utdanningskvalitet).

Våren 2021 skulle han ha ansvar for emnet «Experience design and marketing aestetics». Strömberg ønsket å prøve ut hvordan han kunne gjennomføre interaktive studiebesøk innenfor nettundervisning.

Interaktiv sending med studentene

Etter å ha vurdert flere alternativer, landet Strömberg på en ekskursjon direkte via Zoom, med aktiv deltakelse fra studentene som kunne følge alt mens det skjedde. Formålet var at studentene skulle ha mulighet til å interagere og stille spørsmål i sanntid.

Siden Strömberg selv sitter koronafast i Stockholm, valgte han å bruke den svenske hovedstaden. Utstyrt med munnbind, mikrofon og mobilen med litt ekstrautstyr og apper, og hjelp fra eDU, tok han rollen som videoreporter.

Her intervjuet Per Strömberg Johan Østergård fra klesbutikken Second sunrise i Stockholm.Skjermdump fra Zoom

– På forhånd hadde jeg logget meg på Zoom på PCen hjemme, startet opptaket og gjort telefonen min til co-host. På avtalt tid kunne jeg starte opp sendingen, med studentene i hodetelefonene og intervjuobjektet foran meg. Etter 15 minutter forlot jeg den første butikken og ga studentene en tur gjennom hipster-kvartalene i Sør-Stockholm på vei til neste butikk, forteller Strömberg entusiastisk.

LES OGSÅ: Derfor bruker motebransjen gamle bygninger til visninger

Tilpasset studentenes oppgave

Fordi studentene skal lage konseptplaner knyttet til opplevelser og markedsestetikk i emnet sitt, valgte han to klesbutikker i Stockholm med utpreget profil: Second sunrise som selger amerikansk-japansk workwear, og L’Usine Bleue som selger med fransk workwear.

– Jeg laget avtaler med de to bedriftene i forkant av intervjuene, ga dem spørsmålene på forhånd og laget en stram tidsplan, sier Strömberg.

På tross av at dette var første gang, og noen små tekniske problemer underveis gjennomførte han som planlagt. Studentene satt hjemme hos seg selv og fulgte sendingen, og fikk også tilgang til opptaket etterpå, både i full versjon og en forkortet versjon.

Per Strömberg sender direkte fra klesbutikken (L’Usine Bleue og prater med Vincent Tallec.

– Så hva synes studentene om opplegget?

– Jeg fikk god respons for studiebesøket. Det virket som om studentene likte ideen og fikk ut noe faglig av besøkene, sier Strömberg og videresender denne tilbakemeldingen fra en av dem:

«I really appreciate today's lesson, it was a different way of learning! I enjoyed both of the shops, obviously for different aspects! The first one as a nice space to repair pants and stuff, and I think it's nice for customers also to see how they work! Concerning the second one, I appreciate their way of thinking, most of all the sustainable side, with the timeless clothes that are made with strong material which can last for many years! I really enjoyed everything, I also added a post on LinkedIn to show people (my contacts) this new way of learning!»

LES OGSÅ: Lærer om bærekraft og sirkulærøkonomi