• Aktuelt
  • Nyhetsarkiv

Trygge veivalg og fjellpostkasser – dette er ideene fra årets #hack4no

Fjellpostkassa hack4no usn. foto
Merittert: Tidligere USN-student og vinner av #hack4no 2016, Torkel Velure, var med å ta andreplassen under årets hackathon på campus Ringerike. (Foto: Per Anders Bjørklund/Kartverket).

– Digitalisering er her, og den som lærer seg hvordan data kan gjøres forståelig og håndterlig for brukere har en stort fortrinn når det kommer til å bli ansatt i fremtiden, sier universitetslektor ved USN.

26. og 27. oktober ble den årlige idékonkurransen #hack4no arrangert på campus Ringerike. «Hackathonet», som arrangeres av Kartverket og Universitetet i Sørøst-Norge (USN) i samarbeid med 12 andre etater og dataforvaltere, utfordrer både studenter og næringslivet til å konkurrere om å lage de beste appene og forretningsideene basert på åpne, offentlige data.

LES OGSÅ: Studenter fra daværende HSN og Forsvarets ingeniørhøgskole vant #hack4no 2017 med appen "Leteaksjon".

Løsning om trygge veivalg vant

I alt 13 lag bestående av studenter, IT-utviklere, gründere og designere var med i årets konkurranse. Laget som lørdag ettermiddag sto igjen som vinnere var Team Safe Roads, som utviklet en webbasert løsning som forutser hvilke vegstrekninger som er mest utsatte for trafikkulykker.

Kartverkssjef og juryleder Anne Cathrine Frøstrup karakteriserer vinnerprosjektet som et svært gjennomtenkt konsept.

– Det har definert brukerbehovet godt og jobbet bra med brukerperspektivet, tenkt samfunnsnytte og levert et godt, gjennomtenkt konsept som har stort potensial.

Du kan lese mer om arrangementet på #hack4nos egne nettsider.

Team Safe Roads hack4no usn.. foto

LES OGSÅ: Universitetslektoren har fulgt IT-utviklingen i 20 år: – Det har vært en deprimerende affære

USN-studenter mottok pris

Blant USN-studentene som deltok var Mari Heide Hellan og Anna-Ragnhild Einbu, som begge tar en bachelor i IT og informasjonssystemer. I samarbeid med apputvikler Robert Sasak skapte de i løpet av konkurransehelgen en løsning som skal hjelpe reisende i å finne det raskeste kollektivtilbudet til fjells. Løsningen gir i tillegg brukerne navn og data om fjell og kulturminner.

Einbu sier hun har fått et stort læringsutbytte av å delta på hackathonet.

– Hensikten med å være med på arrangementet var for min del å lære mest mulig. Jeg føler jeg sitter igjen med verdifull læring om hvordan en slik utviklingsprosess fungerer fra start til mål, samt at jeg har lært en del om presentasjon og utforming av prosjekt.

For løsningenen mottok gruppen en premie på 2500 kroner fra salgs- og billettløsningsselskapet Entur for beste løsning som forenkler det å reise kollektivt.

– Det var veldig gøy å bli premiert. Både Mari og meg er førsteårsstudenter, og vi deltok for første gang, så det var absolutt ikke noe vi forventet på forhånd

Toppturr hack4no usn. foto

LES OGSÅ: – Nå har jeg lommene fulle av visittkort fra investorer som vurderer å satse på appen vår.

Mer enn å hacke

#hack4no har nå blitt arrangert for fjerde år på rad, og arrangørene bak konkurransen har et uttalt mål om at hackathonet skal stimulere til blant annet innovasjon, gründervirksomhet og mer bruk av åpne offentlige data.

I en pressemelding skriver Kartverket at vi i Norge har "mye data som det offentlige har samlet inn, laget og bruker til sine formål. Myndighetene ønsker at dataene skal bli tatt enda mer i bruk i nye tjenester og til verdiskaping. Derfor er store mengder offentlig data «frigitt», altså gjort gratis tilgjengelig for alle og enhver, som kan bruke dem til å skape nye ting. EU-rapporten «Creating Value through Open Data» fra 2015 peker på at det for hvert år frem til 2020 vil etableres 25.000 nye jobber i EU basert på åpne data."

Terje Rolfsøn, universitetslektor og USNs kontaktperson inn til #hack4no, mener dette taler for at deltakelse på arrangementet gir verdifull erfaring for flere enn kun IT-studenter.

– Å hacke betyr i denne sammenhengen så mye mer enn å kode. Det betyr å finne nye kommersielle og digitale løsninger med basis i fagkunnskap innenfor et område. IT er verktøyet for digitaliseringsprosessen, men ikke selve løsningen. Derfor er vi helt avhengig av å sette sammen mennesker med ulik kunnskap som utviklere og kodere kan bidra til å lage nye digitale løsninger sammen med.

Terje Rolfsøn ved USN under #hack4no. foto

Rolfsøn viser til at en med IT-kompetanse ikke alene kan skape en god app for fremtidens sykehjem.

– Da trenger den å samarbeide med helsepersonell som kjenner bransjen og behovet. Dette gjelder for alle bransjer og sektorer, og erfaringen man får fra et arrangement som #hack4no er erfaring som vi tror vil bli stadig mer etterspurt. Digitalisering er her, og den som lærer seg hvordan data kan gjøres forståelig og håndterlig for brukere har en stort fortrinn når det kommer til å bli ansatt i fremtiden.

#hack4no 2018

Teknologisk idékonkurranse arrangert på USNs campus Ringerike 26. og 27. oktober. Konkurransen er en såkalt «hackathon» der deltakerne deler seg inn i lag og bruker åpne data fra det offentlige til å utvikle nye ideer gjennom teknologivalg, programmering, design, brukerinvolvering og forretningsmodeller.

Det er fjerde gang #hack4no arrangeres i sin nåværende form. Bak arrangementet står Kartverket og USN sammen med en rekke teknologivirksomheter og offentlige etater.

For mer informasjon, se #hack4nos nettsider.