Ukas foreleser: Frank - atferdsøkologi

Frank Rosell og hunden Tapas er gjester hos Anne Lindmo på NRK. Foto
Frank Rosell og hunden Tapas har vært gjester hos Anne Lindmo på NRK.

- Jeg vet mye om hvordan dyr oppfører seg ute i naturen, og spesialområdet mitt er hvordan de kommuniserer med hverandre ved hjelp av luktstoffer, sier professor i atferdsøkologi, Frank Rosell.

– Jeg leder en langtidsstudie på bever som startet opp i 1999, som har ført til at vi nå vet så mye mer om denne arten. I tillegg til bever, forsker jeg også på brunbjørn og hunder. Å forstå dyrs atferd er veldig viktig for å løse ulike bevarings- og forvaltningsutfordringer som samfunnet vårt står ovenfor, sier professor Frank Rosell.

Han er en av de 16 HSN-forskerne og foreleserne som deltar i Olympiatoppens prestasjonsklynge, der målet er å bli enda bedre.

– Hvorfor er faget ditt så spennende?

– Det er veldig spennende å oppdage nye ting. Når vi finner ut mer om et forskningsspørsmål, dukker det gjerne om mange nye. Lukt er noe vi ikke ser, men det er den viktigste sansen for mange dyrearter. Dette gjør det ekstra spennende å «snuse» på dyrenes luktverden. Det er også veldig spennende å tenke tverrfaglig i vår tilnærming til fagfeltet, slik at man kan lære av personer med ulik fagkompetanse. Dette er med på å drive forskningen framover.

– Hva er viktigste i møte med studentene?

– En viktig ting for meg i møte med studentene er å trigge deres nysgjerrighet. En student som vil lære mer, som stiller spørsmål og utfordrer sin veileder, bidrar til at det meste går av seg selv. Det er også viktig for meg å bli kjent med hver enkelt, slik at jeg gjennom kjennskap til deres personlige behov er i stand til å veilede dem slik at de lykkes.

– Hva er ditt viktigste råd til en ny student?

– Studer noe som du er nysgjerrig på og som du virkelig brenner for. Da vil arbeidsoppgavene være lystbetont og mye lettere bli løst.