– USN skal være tett på næringslivets IT-utfordringer.

USN samarbeider med næringslivet om IT-sikkerhet. Gruppebilde av arrangører av seminar. Bli IT-student på USN.
IT-SIKKERHET: Arrangørene som står bak seminaret. Førsteamanuensis Karen Stendal nr. 2 fra venstre. Foto: Eilin Ellingsen, Office Center

Det sier Karen Stendal, studiekoordinator for Bachelor i IT og Informasjonssystemer ved campus Ringerike. Nå inviteres næringslivsledere på Ringerike til seminar om IT-sikkerhet.

Karen Stendal representerer USN i samarbeidsutvalget.

Konsekvensene av GDPR

Deltakerne får lære mer om hva den nye personvernforordningen GDPR har å si for lokalt næringsliv, og hvilke tiltak man kan gjøre for å få kontroll på sikkerhet og personopplysninger. I etterkant av seminaret deles eksempler og maler som kan benyttes i egen bedrift.  Innføringen av GDPR har gjort at mange bedrifter har jobbet mye med IT-sikkerhet det siste året.

– Dette samarbeidet, som har fått navnet IT-forum Ringerike, var noe vi tok initiativ til våren 2016. Vi inviterte IT-tunge organisasjoner på Ringerike til et samarbeid. Det er i forbindelse med dette samarbeidet at vi nå, i fellesskap arrangerer et seminar for næringslivet i Ringeriksregionen. Denne gangen, som er den første, valgte vi å fokusere på IT-sikkerhet, noe som blir mer og mer viktig i den digitale hverdagen vi befinner oss i, forteller Stendal.

IT-studenter på USN deltok på #hack4no. Foto av studenter rundt bord.
Sponser IT-studentoppgaver

Hun sier samarbeidet er viktig for USN av flere grunner.

– Det er USN sin strategi å ha tett kobling med lokalt næringsliv. Det har vi fått til gjennom dette samarbeidet.  Det er også partnerne våre Kartverket, Ringerike Kommune, Office Center og Dokumentpartner som sponser prisen for beste bacheloroppgave i IT og Informasjonssystemer. Dette samarbeidet har også resultert i minst 5 bacheloroppgaver de siste to årene, sier Stendal.

LES OGSÅ: Trygge veivalg og fjellpostkasser – dette er ideene fra årets #hack4no

Gir viktig innsikt

Hun forteller at samarbeidet gir fagmiljøet på USN viktig innsikt i problemstillinger og utfordringer som næringslivet opplever. Representanter fra dette nettverket har også vært gjesteforelesere for USNs IT-studenter.

USN ansatte tidlig i 2018 en egen FoUI-ekspert i  Management Information Systems fra firmaet Sopra Steria. På arrangementet 21.november stiller firmaet med foreleser. Samarbeidet som er skapt rundt campus Ringerike gir dermed positive effekter i flere sammenhenger.

For mer informasjon kontakt:

Torkjell Dahl, IT-sjef Ringerike Kommune, Mobil 930 27 388, Torkjell.Dahl@ringerike.kommune.no

Førsteamanuensis Karen Stendal ved Institutt for økonomi, markedsføring og jus, USN Handelshøyskolen. Telefon: 31 00 94 77 / 952 30 179, Karen.Stendal@usn.no

Seminaret arrangeres av:
Universitetet i Sørøst-Norge, Ringerike Kommune, Kartverket, Office Center og Dokumentpartner.