Vant EM-prisen som beste leder

Vinner-SB'en
Elfrid Skjeldal jubler over EM-prisen som beste leder sammen med sine medstudenter i Easydesk SB, f.v. Martin Wold, Oddbjørn Gustavsen og Torstein Gustavsen. Femtemann i bedriften, Sindre Hagen var ikke tilstede da bildet ble tatt. (Foto: Runar Gundersen)

Elfrid Skjeldal fra Høgskolen i Sørøst-Norge vant torsdag kveld prisen som beste leder i årets Europamesterskap for studentbedrifter.

(Tekst: Per Magnus Holtung)

Mesterskapet gikk over to dager i Helsinki i Finland, og Alumni Leadership Award var en av de fire hovedprisene i mesterskapet.

Elfrid Skjeldal fra Gvarv er leder for studentbedriften Easydesk SB.

Vinnerbedriftene fra 18 land

Mesterskapet samlet de 19 nasjonale vinnerbedriftene fra 18 land. Norge hadde som eneste land med to bedrifter. I NM tidligere i sommer kvalifiserte Easydesk SB seg til EM gjennom å vinne Ferd-prisen. Den går til den bedriften som en egen jury vurderer til å ha størst internasjonalt potensial.

Norge gjorde det sterkt i EM i Helsinki onsdag og torsdag. Utenom prisen til Easydesk fra HSN, ble årets NM-vinner, AgriMare SB fra NTNU Ålesund nr. 2 i konkurransen som beste studentbedrift.

Effektiv arbeidshverdag

Easydesk SB, som Elfrid Skjeldal er daglig leder for, har utviklet en startside for nettlesere som bidrar til effektiv arbeidshverdag særlig for små og mellomstore bedrifter der de kan organisere, standardisere og synkronisere den informasjonen de bruker mest.

Easydesk SB har allerede dokumentert markedsaksept av produktet med over 1700 brukere gjennom 50 bedrifter i 5 land.

- For en opplevelse!

- Dette var overveldende. Vi er vanvittig stolte. Det ligger så mye hard jobbing bak, sier prisvinner Elfrid Skjeldal tidlig fredag morgen.

- Hele mesterskapet har vært en opplevelse. Så mye engasjement, entusiasme og innsats fra de andre internasjonale studentene og som vi også fikk være en del av, er jo bare fantastisk!

Hjemme i Norge står nå samboeren med bilen pakket og klar for ferietur til Lofoten.

- Nå blir det neppe stille i bilen på veien oppover, ler hun.

Ekstraordinære  lederferdigheter

Om EM-prisen som beste leder sier juryen at prisen  går til den personen som demonstrerer ekstraordinære lederferdigheter.  Juryen sier også at den ønsker å anerkjenne den betydningen som personlig styrke og personlige egenskaper har for en bedrifts suksess.

Bedriften

Foruten Elfrid Skjeldal fra Bø består Easydesk SB av Singre Hagen, Oslo, Oddbjørn Gustavsen, Torgeir Gustavsen, begge Gvarv, og Martin Wold, Porsgunn.