- Vi trenger nyutdannede ingeniører

Tom Kjærsgaard, Kongsberg Maritime AS. Foto: Jan-Henrik Kulberg
Tom Kjærsgaard, Kongsberg Maritime AS ansetter både bachelor- og masterstudenter. Foto: Jan-Henrik Kulberg

Klar beskjed fra noen av landets største arbeidsgivere for ingeniører. De trenger unge ingeniører for å møte en krevende teknologisk fremtid.

Tom Kjærsgaard er General Manager, Production Units i Kongsberg Maritime AS. Han har jobbet tjue år i Kongsberg Gruppen, og har en ettermarkeds-portefølje som omfatter store installasjoner som for eksempel Åsgard, Statfjord , Heidrun og Mariner.

Ikke bare master som gjelder

Telemarkingen deltok på Karrieredagen for ingeniører, og er opptatt av å formidle at de ikke bare er ute etter studenter med master.

- Vi ansetter 50-50 med master og bachelor. Da jeg startet her, ansatte vi flest med master, men vi trenger også de som kan jobbe med de grunnleggende oppgavene. Vi har utviklet oss fra å være en nybrottsbedrift, til å drive mye mer med produksjon. Derfor er ingeniører med bachelor absolutt attraktive for oss, og ikke minst de som har et fagbrev, altså ingeniører som har gått Y-veien. Vi ser at de raskt blir operative, og kan løse krevende oppgaver og få mye ansvar.

June Liavik Kanton har fått jobb i Kongsberg Gruppen etter ingeniørutdanning på HSN. Nå gir hun råd til Jon Harald Schøning som er ferdig til våren. Foto: Jan-Henrik Kulberg
Vil jobbe med noe som motiverer

June Liavik Kanton har fått fast jobb i Kongsberg Gruppen etter ingeniørstudier på USN, og var tilbake på skolen som representant for bedriften. Hun har en master i prosessteknologi fra USN.

- Du må aldri gi opp, selv om ikke de første jobbsøknadene dine slår til. Jeg skrev masse søknader, sier hun til Jon Harald Schøning, som er ferdig med bachelor i elkraftteknikk (Y-veien) til sommeren.

Han er optimist med tanke på jobbmuligheter, og sier det betyr mye å jobbe med noe som er meningsfylt.

- Fornybar energi er noe jeg kunne tenke meg å jobbe med, det er spennende. Jeg vil jobbe med noe som kan motivere meg i arbeidsdagen, men alt som handler om kraft og spenning synes jo jeg er gøy, sier han med et smil.

F.v: Trude Nyheim og Karoline F. Knutsen  er sivilingeniører i Norconsult. Foto: Jan-Henrik Kulberg
Behersk 3D og visualisering

Karoline F. Knutsen startet som sivilingeniør ved Norconsult i Porsgrunn for snart fem år siden.

- Da var vi rundt femten ansatte, nå har vi økt til ca. tjuefem, flere av dem er nyutdannede ingeniører fra USN, sier Knutsen som spesialiserte seg på samferdsel da hun tok sin master.

Kollega Trude Nyheim jobber som sivilingeniør i Porsgrunn. Tidligere jobbet hun ved hovedkontoret i Sandvika. Der har de også maskiningeniører i staben, og et av de store forretningsområdene til Norconsult er fornybar energi.

- For oss er maskiningeniørene like aktuelle som andre typer ingeniører. Fysikk er fysikk uansett forretningsområde, men vi tar i økende grad i bruk visualisering og ikke minst 3D-tegneverktøy, så det er viktig å kunne beherske nye digitale verktøy. Kundene våre er opptatt av å få visualisert de løsningene vi jobber med.

Christina Johansen, NCC i Norge. Foto: Jan-Henrik Kulberg
Digitaliseringen kommer

Christina Johansen er ansvarlig for rekruttering og Employer Branding ved NCC i Norge.

- Vi trenger alltid å fylle på med unge nye ingeniører. Bransjen vår har vært tradisjonell, men vi ser et generasjonsskifte der vi har bruk for ny kompetanse.

- Hvilke utviklingstrekk ser dere?

- Digitaliseringen kommer for fullt, og vi vil også trenge ny type kompetanse i tillegg til de tradisjonelle ingeniørfagene innen bygg- og anleggsteknikk.

- Budskapet deres her handler mye om bærekraftige løsninger?

- Ja, for å være med i konkurransen om nye prosjekter, ønsker vi være med å lede den bærekraftige utviklingen. Dette gjelder for alle store og seriøse selskaper i vår bransje.

- Hva er ditt råd til dagens ingeniørstudenter som tenker på jobb?

- Mitt råd er å være bevisst på egen motivasjon og hva du ønsker å bidra med. Vi vil vite hvorfor du ønsker å jobbe hos akkurat oss. Du må by på deg selv og tørre å stå frem med egne meninger. Vi er interessert i mennesker som vil være med på å drive oss og bransjen fremover.