– Vi vil fortsette på studier

Anton Stensby og Thale Sølversen-Lunde Kjeldsen har prøvesmakt studentlivet med emnet Bærekraftig entreprenørskap, og vil fortsette med høyere utdanning. Foto fra Zoom-samtale
STORT UTBYTTE: Til tross for at mye av studieopplegget måtte forandres og gjøres digitalt, føler Anton Stensby og Thale Sølversen-Lunde Kjeldsen at de har fått mye igjen for å delta. (Foto fra Zoom)

Thale og Anton har prøvesmakt studentlivet og vil fortsette med høyere utdanning.

Det siste halvåret har rundt tjue unge mennesker fra Vestfold og Telemark tatt 10 studiepoeng i emnet «Bærekraftig entreprenørskap». Studiet har inkludert et pedagogisk opplegg som skal forberede dem på å bli studenter.

Studietilbudet kom raskt på plass i fjor sommer, i et samarbeid mellom Universitetet i Sørøst-Norge, Vestfold og Telemark fylkeskommune og NAV. Målgruppen var unge voksne født i 2000 og 2001, med generell studiekompetanse og fra fylket.

LES OGSÅ: Nytt studium for «korona-generasjonen»

– Gjort noe med meg som person

Til tross for at mye av studieopplegget måtte forandres og gjøres digitalt, føler Thale Sølversen-Lunde Kjeldsen (23) og Anton Stensby (20) at de har fått mye igjen for å delta.

– Det har vært et veldig fint år med flinke lærere. Jeg har lært ting jeg ikke visste ville interessere meg. For eksempel hadde jeg aldri tenkt på det med bærekraft før. Jeg tror det som har vært mest verdifullt for meg har vært å lære om det, og hvor viktig det er å leve bærekraftig.  Det har gjort noe med meg som person, sier Thale.

Hun meldte seg på studiet fordi hun får ytelser fra NAV. Nå er planen å bli sykepleier, men først skal hun forbedre mattekarakteren fra videregående.

– Jeg er mer motivert til å bli sykepleier nå enn jeg var for et år siden, sier Thale som kommer fra Larvik men bor i Stokke.

Har lært seg å jobbe i gruppe

Anton har kombinert studentlivet med satsing som toppsyklist.

– For meg personlig var det nesten litt flaks at mye skjedde digitalt på Zoom, for tror ikke jeg hadde hatt tid til å pendle så mye på grunn av idretten min. Jeg er inne i mitt andre "friår" etter videregående og trengte å komme i skolemodus igjen og få litt innsikt i hvordan det er å studere.

– Jeg synes den studieforberedende delen har vært nyttig og interessant, men likte også veldig godt å lære mer om entreprenørskap. Det hadde jeg også som fag på videregående.Viserektor Ingvild Marheim Larsen - foto

Anton har bestemt seg for å fortsette med en bachelor eller master, og mener han har lært mye om jobbe i gruppe med andre.

– Det vi har lært om gruppearbeid har vært nyttig. Å jobbe i gruppe er en stor del av et studium enten man liker det eller ikke, og man må tåle å gi slipp på den kontrollen man gjerne vil ha selv og gi ansvar til andre, sier Anton som også kommer fra Larvik.

Viserektor: – Dere har gått på et unikt studium

USNs viserektor for utdanning Ingvild Marheim Larsen var til stede på den digitale avslutningen 23.mars. Hun sa studentene har vært pionerer på USN og kanskje også nasjonalt.

– USN skal gi god tilgang til utdanning for mange forskjellige grupper, og dere har gått på et unikt studium. En entreprenøriell holdning betyr også å være klar for omstilling i arbeidslivet, og der trengs endrings og omstillingskompetanse. Det har dere fått smake på. Når globale utfordringer som klima, miljø og immigrasjon står på dagsorden, så pekes det alltid på at kunnskap og utdanning er nøklene.

– Dette studieåret ble ikke som dere eller vi hadde tenkt, men jeg håper likevel dere har fått med dere viktig kunnskap som kan hjelpe dere til å gjøre gode valg fremover, og at dere er fristet til å studere videre, sa Marheim Larsen.

Fylkeskommunen: – Håper dere har blitt kjent med deres egen drivkraft

Gro Merethe Rørvig er prosjektleder for «Flere unge i fast arbeid» som blant annet Vestfold og Telemark fylkeskommune, NAV og USN står bak. Hun var en av dem som tok initiativet til studiet, og synes det er fint å lese tilbakemeldingene fra studentene som har deltatt.Gro Merethe Rørvig er prosjektleder for «Flere unge i fast arbeid» i Vestfold og Telemark fylkeskommune. Foto

– De gir håp om at dere har fått noe igjen for dette som dere kan bygge på, og at dere har blitt litt bedre kjent med deres egen drivkraft.  At dere har så positive erfaringer med å samarbeide i grupper er også veldig ålreit å høre. Studiet var tenkt som en forsmak på studentlivet og en mulighet til å utforske hva dere kan gå videre med. Jeg håper noen av dere har fått svaret på det. Takk for at dere har deltatt og masse lykke til videre, sa Rørvig.

Dette sier foreleserne:

Lars Ueland Kobro har vært emneansvarlig for «Bærekraftig entreprenørskap», mens Linda Mowinckel Nilsen og Thorvald Tangjerd Abrahamsen har vært ansvarlige for den studieforberedende delen.

Kobro:

– En entreprenøriell organisasjon fanger svaler i luften, og det gjorde vi her. Båten ble kanskje mer til mens vi rodde enn vi hadde forestilt oss, for det er lite ved studiet som minner om det vi så frem mot sist sommer. Dette studiet er ikke planlagt, det er skapt underveis på grunn av endringene vi måtte gjøre under pandemien.

– «Bærekraftig entreprenørskap» ble til «Bærekraftig digitalt entreprenørskap» ikke minst takket være USN-kollega Yngve Dahle som fylte åtte tirsdager og torsdager med en digital bootcamp i entreprenørskap. Jeg har vært med på å avlyse mye på grunn av korona. Det kunne fort skjedd her også, men både vi og studentene har vist stayerevne.

Lars Ueland Kobro har vært emneansvarlig for «Bærekraftig entreprenørskap», mens Linda Mowinckel Nilsen og Thorvald Tangjerd Abrahamsen har vært ansvarlige for den studieforberedende delen. Skjermdump/Zoom

Mowinckel Nilsen:

– I midtveisevalueringen sier over 87 % av studentene at de vil fortsette med høyere utdanning. Det er veldig gledelig. Noe av målet har vært å gi dem god veiledning i forkant av søknadsfristen 15. april, og neste uke skal jeg ha veiledning med en av deltakerne fra studiet. Vi har gitt dem en sjanse, og det er opp til dem å gripe den. Jeg synes vi har gitt dem muligheten til å få kjennskap til mange sider av studentlivet, ved siden av å følge et studieprogram. Blant annet hadde vi to dager om personlig økonomi med gjesteforelesere fra DNB. Det ble fremhevet som veldig bra. Vi startet jo med å møtes fysisk og det var veldig ålreit så lenge det varte. Så vipps var vi digitale, og føler vi har blitt gode på det digitale også.

– Jeg har stor tro på studieforberedende tilbud som kan bidra til at studenter er tryggere i sine valg av utdanning og minske frafallet i høyere utdanning. Jeg mener også at et studieforberedende tilbud kan være døråpneren til høyere utdanning. Det er ikke bare studie og emneplaner det dreier seg om. Jeg tror en bevisstgjøring av andre sider av studentlivet er viktig for å lykkes

Tangjerd Abrahamsen:

– Det beste jeg vet er å jobbe med studenter, og jeg er jo veldig glad i å ha sånne kurs som kan bidra til at de lykkes med studiene sine. Jeg tror de vet enormt mye mer om det å være student nå enn da de startet opp. Jeg er helt sikker på at når de søker seg videre til et sted, vil de ha et basisnivå og en trygghet til å ta neste steg.  Vi har hatt fokus på dem hele tiden og de har hatt oppmerksomheten vår. 

– Sammen med partnerne våre i fylkeskommunen og NAV reagerte vi raskt på en idé og et behov som ble spilt inn fra en rådgiver og lærer på RE videregående skole. Så dette tilbudet er basert på en grasrot-bekymring. Jeg synes det er en styrke at vi kastet oss rundt så fort og fikk til så mye bra, selv om det selvsagt er store rom for forbedringer. USN har hatt liknende studieforberedende tilbud før, og vi vet de virker og at det er et behov.