Slik ble de nye studentene ønsket velkommen

Fornøyde studenter på studieåpning på campus Rauland 22. august. foto av dem ved bord.
KLARE FOR STUDENTLIVET: Spente studenter under studieåpningen på campus Rauland 22. august. Fra høyre: Ulf Kjellemyr (bachelor i folkemusikk), Emma Saunderson, Ina Soldal, Ronja Grimsø og Ole Anders Øvreness (alle: bachelor i folkekunst). (Foto: Reidun Mangrud)

22. august kunne Universitetet i Sørøst-Norge (USN) endelig ønske årets ferske studenter ved campus Rauland velkommen til et nytt studieår.

USNs minste campus har rundt 160 studenter.

– Den mest internasjonale studentgruppen noen gang. Studentene her på Rauland er motivert at interessene sine, i større grad enn andre. Dere har lidenskap for faget dere har valgt å studere, sa rektor Petter Aasen.

Anders Sandvik, assisterende rådmann i Vinje kommune understreket at hver enkelt student er viktig for kommunen:

– Det er et lite samfunn, og hver enkelt betyr mye. Vi er så stolte og glade for at dere har valgt å studere her. Dere beriker oss, som samfunn og som mennesker.

Studentleder på campus Rauland, Harald Bolstad Evensen, oppfordret til å nyte dagene som student.

– Studentlivet er magisk! Si hei til noen du ikke kjenner, og engasjer deg i noe du brenner for.

STUDIESTART: Studenter møter faddere under studiestart 2022 i Porsgrunn. (Foto: Karoline Karlengen Larsen)

Spente på å komme i gang

En uke tidligere, 15. august,  ble anledningen feiret på de sju andre campusene med åpningsseremonier som inkluderte taler og musikalske innslag.

De forventningsfulle studentene ble også møtt av ivrige faddere som viste dem rundt, og hjalp dem med å bli kjent med både campus og medstudenter.

På campus Vestfold var Nils Henrik Hannevik Petersen (22) fra Horten en av mange studenter som gledet seg til å ta fatt på studiene. Han synes det var veldig greit at han kjente noen fra før som han kunne møte opp sammen med:

– Jeg var litt spent og nysgjerrig på morgenen i dag, men jeg visste samtidig at jeg hadde kusinen min og typen hennes å komme hit sammen med, så det gikk veldig greit.

Nils Henrik Hannevik Petersen ved studiestart 2022

Nils Henrik skal studere økonomi og ledelse, og han gleder seg til å komme i gang:

– Da jeg kom inn i det første informasjonsmøtet og fikk se programmet, merket jeg at det var mye der jeg interesserte meg for, og ble litt gira. Jeg har ganske stor interesse for økonomifag. Ledelse kan jeg ikke så mye om, men det blir sikkert spennende det også.

Nils Henrik forteller at den første uka blir travel fordi han samtidig skal på opplæring i ny jobb, men han håper å få med seg så mye om mulig:

– Det er mye jeg har lyst til å bli med på, som for eksempel volleyball, så jeg må få til noe av det også.

LES OGSÅ: Informasjon om studiestart

Minner om første skoledag

Sissel Pedersen (42), som skal ta fatt på sosiologistudier, var også veldig spent denne første dagen:

– Det er kjemperart, for det er 24 år siden jeg gikk på skolen sist. Så jeg våknet klokka tre i natt og bare gleda meg. Det er nesten som å være seks år og stå med en oransje skolesekk. Men jeg synes det har vært en kjempefin første dag, og jeg gleder meg til å sette i gang.

Sissel Pedersen og Oda Kristiansen ved studiestart 2022

Førsteinntrykk hennes som ny student er veldig positivt, og hun setter samtidig pris på at hun har andreårsstudenten Oda Kristiansen som viser henne rundt:

– Det er hyggelige folk og forelesere og veldig god informasjon. Det er mye som kommer på en gang, men det har vært veldig strukturert så det er kjempefint. Jeg har også hatt litt støttekontakt i Oda som er kjent her. Men jeg dropper fadderuka. Det er jeg litt for voksen til. Jeg stikker og spiser indisk i Horten før jeg drar hjem i stedet, sier hun og ler.

LES OGSÅ: Rektors råd til nye studenter

Musikalske innslag og taler

På de ulike campusene holdt representanter for universitetsledelsen velkomsttaler for studentene, og i Vestfold var det viserektor for ekstern samhandling, Nils Kristian Bogen, som hadde fått denne æren. Ikke overraskende var han spesielt opptatt av hvor hyggelig det var å kunne ønske velkommen til fysiske arrangementer på denne dagen:

– For oss ved USN er åpningen av et nytt studieår en særskilt festdag. Etter to år med pandemi og begrenset fysisk tilstedeværelse på campus har vi spesielt gledet oss til denne dagen. Endelig kan vi ha fysiske åpningsarrangementer på alle studiestedene våre, hvor vi ønsker alle nye studenter velkommen.

Viserektor for ekstern samhandling ved USN, Nils Kristian Bogen

Samtidig fremhevet han hvor viktig studiene kan være i den turbulente tiden vi befinner oss i:

– I en tid med store samfunnsendringer og utfordringer knyttet til bærekraftig samfunnsutvikling, polariserte og opphetede samfunnsdebatter og skremmende væpnede konflikter, så er danningsmandatet og verdifundamentet i høyere utdanning kanskje viktigere enn noen gang tidligere.

Både før og etter talene var det musikalske innslag fra en rekke ulike artister og band på de ulike campusene. Hannah Storm spilte på Kongsberg og Notodden. I Bø var det konsert med DePresno. Drammen og Ringerike fikk besøk av Myra, mens Porsgrunn og Vestfold begge ble gjestet av Iris.

DePresno spilte også under åpningen på campus Rauland.

Iris med band på scenen under studiestart 2022 ved campus Vestfold